میزان کلیک (CTR) بالا ممکن است کمک کند رتبههای بالاتری در صفحههای نتایج جستجو کسب کنید. اما افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت به شما کمک خواهد کرد آن رتبهها را حفظ کنید. وقتی کاربری در موتور جستجو شما را میبیند و زمان زیادی را صرف مطالعهی محتوایتان میکند، موتور جستجو چنین میانگارد که محتوای صفحهی شما ارزشمند است.
و در اکثر موارد این فکر درست است!
همانطور که دانه فورستر گفته است وقتی برای اولین بار اصطلاح «زمان ماندگاری را» در وبلاگ Bing استفاده کرد:
«اگر محتوایتان مخاطب را به ماندن با شما تشویق نکند، آنها مطلب را ترک خواهند کرد. موتورهای جستجو میتوانند با بررسی زمان ماندگاری این نکته را پی ببرند.»
سپس ادامه میدهد:
«و در جالی که این تنها عاملی نیست که موقع کمک به تعیین کیفیت بررسی میکنیم، اما یکی از سیگنالهای هست که مشاهده میکنیم.«
حالا سوال بزرگ این است: شما چطور اطلاعات دقیق و درست را در صفحههای وب ارائه میکنید و در عین حال بازدیدکنندگان را متقاعد میکنید برای خواندن مطالب مدت طولانی بمانند؟
آیا تا به حال پرسیدهاید چرا آدمها میخکوب یک صفحه میشوند و از یکی دیگر فاصله میگیرند؟ در حقیقت، یکی از قدرتمندترین دلایل روانشناسی بشر است.
نویسندگان و تولید کنندگان محتوا که در روانشناسی بشر مهارت دارند از این دانش به عنوان برگ برنده استفاده میکنند و بازدیدکنندگان را در صفحههای خود نگه میدارند.
خوشبختانه در این نوشتار من به شما ۷ تکنیک روانشناختی برای افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت را نشان میدهم که میتوانید از آنها برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در صفحهتان استفاده کنید. و برای بهبود رتبهبندیتان در گوگل و سایر موتورهای جستجو از آنها بهره ببرید.
افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت
۱. قصه بگویید
داستانها یکی از جذابترین تجربههای بشری هستند. و این از اوان کودکی آغاز میشود. یکی از بهترین روشهای ارتباط کودکان با بزرگسالان چیست؟ بله قصه گفتن!
چون قصهها به ما هویت بشری میبخشند.
چه به سئو وبسایت سرگرم باشید یا وبسایت بسازید یا به مریخ پرواز کنید، در حال قصه سازی هستید. به همین خاطر است که تاریخ متشکل است از یک سری داستان ها و قصهها دربارهی گذشته.
تحقیقات پاول زاک نشان میدهد قصهها مغز ما را تغییر میدهند. او گفت، قصههایی که شخصی و به لحاظ عاطفی متقاعد کننده هستند بیشتر ذهن را درگیر میکنند، و در نتیجه نسبت به بیان سادهی حقایق بهتر به یاد آورده میشوند.
حالا باید سعی کنید داستانی را پیدا کنید که مخاطبتان به آن اهمیت میدهد و میتواند با آن ارتباط برقرار کند. وقتی دربارهی موضوعی مینویسید، چه قصههایی پشت آن هست که میتواند خواننده را جذب کند؟
مطلب مرتبط: قالب وردپرس: ۶۰ بهترین قالب یا تم وردپرس با سئو بهینه
۲. از فهرستهای سه تایی استفاده کنید
آدمها از فهرستها برای به خاطر سپردن موضوعات استفاده میکنند. حتی اگر احتمالا شنیده باشید مغزمیتواند در یک زمان به اندازهی ۷ مورد را به ذهن بسپارد، فهرستهای سه تایی معمولا به یادماندنی تر هستند.
وقتی به جهان اطراف مینگرید، چیزهای بسیاری هستند که در فهرست ۳ تایی قرار میگیرند و به یادسپاری را بهتر میسازند. خوب، بد، زشت. منفی، مثبت، خنثی. آمدم، دیدم، تسخیر شدم.
برای به یاد ماندنی تر کردن محتوایتان برای خوانندگان و جلب توجهشان، فهرستی ۳ تایی تهیه کنید که به پستتان مربوط میشود.
مطلب مرتبط: ۴۰ بهترین توصیه ها و روش های تولید محتوا مبتنی بر سئو + مثال و عکس
۳. از یک شکاف کنجکاوی برای جذب استفاده کنید
تعداد محدودی محتوا هست که کاملا جدید هستند. شما چطور محتوای خود را منحصر به فرد میکنید و بازدید کنندگان را اطراف صفحهی خود نگهدارید؟
یک شکاف کنجکاوی میتواند در این مورد یک منجی به حساب بیاید. شکاف کنجکاوی به مخاطب شما یک تکه اطلاعات میدهد و بعد برای یافتن اطلاعات بیشتر در او یک شکاف و رخنه ایجاد میکند.
این را یک مطالعه دربارهی کنجکاوی تایید کرده است که در آن دریافتند آدمّها وقتی کنجکاو هستند اطلاعات بیشتری را یاد میگیرند و حفظ میکنند.
یک روش برای اجتناب از خسته کردن مخاطبتان آن است که به آنّها چیزی بدهید تا کنجکاویشان را دربارهاش بر انگیزید. اگر به موضوع محبوبی میپردازید، آیا مورد شما راهی منحصر به فرد برای انجام کار است یا یک توضیح سادهتر؟ آنها در انتهای نوشتهی شما قرار است چه چیزی نصیبشان شود؟
راه دیگر برای ایجاد شکاف کنجکاوی آن است که یک ادعای بزرگ یا حیرت انگیز در آغاز محتوای خود بکنید. ادعاهای رایجی که مردم برای افزایش کنجکاوی میکنند عبارتند از:
– خلاف خرد متعارف (جمعی) رفتن
– اغراق
– آمار غافلگیر کننده
مطلب مرتبط: ۲۱ قویترین استراتژی ایجاد بک لینک برای سئو و بهینه سازی سایت
۴. برانگیختن عواطف و احساسات
وقتی بحث از موضوع مورد علاقه میشود همه احساسات و عواطفی دارند. وقتی آدمها دربارهی نحوهی تمیز کردن خانهشان جستجو میکنند، میخواهند آن احساس خوب دربارهی محیط تمیز را تجربه کنند.
وقتی به دنبال توصیهّهایی میگردید که برای شما در صفحهّای نتایج جستجوی برتری ایجاد کنند، میخواهید رقبا را شکست بدهید، مشتریان بیشتری جذب کنید، و عایدیتان را افزایش دهید. به عبارت دیگر، خواهان آن شور پیروزی و خدمت به مردم هستید.
اگر احساسات مردم را بتوانید درست و اصول برانگیزانید، از ابتدای متن و محتوایتان تا انتهای آن خواننده خواهید داشت. بعضی از عواطف و احساسات درست که میتوان در نظر گرفت عبارتند از:
– ترس
– فکاهی
– شک
– خشم
– اندوه
– گناه
– اعتماد
– شادمانی
۵. برای افزایش میزان تعهد و وفاداری سوال بپرسید
سوالها به شما کمک میکنند کسانی را که به گذشتهشان فکر میکنند با خواندن پست شما دوباره بیدار شوند.
وقتی سوال میپرسید، باعث میشوید مردم حقیقتی را که میدانند یا از آن غفلت کردهاند به عنوان پاسخ در نظر بگیرند.
هر وقت هدفتان این باشد، باعث حفظ وفاداری و تعهد مخاطب خواهید شد.
برای آن که سوالهایتان بهترین تاثیر ممکن را داشته باشد، باید آنها را در مقاطعی بپرسید که قرار است جزئیات مهمی را برای مخاطبتان روشن کنید.
۶. برای بهبود جنبهی اختصاصی از اعداد استفاده کنید
چرا فکر میکنید فهرستها آنقدر محبوب هستند؟ چون احساس اختصاصی و ویژه بودن به ما میدهند. در حقیقت، این نوشتار که در حال خواندنش هستید یکه نوع فهرست است.
به عنوان مثال، در مطالعهای دریافتند ۳۶٪ از آدمها سرتیترهای دارای عدد را بیشتر ترجیح میدهند.
اعداد شفاف سازی میکنند. و این در بعضی موارد بسیار حیاتی است.
به همین دلیل است که آمارها و مطالعهّای موردی آنقدر محبوب هستند. آیا در پستتان فقط ادعا کردهآید؟ شما میتوانید برای تایید و تاکید بر آن از آمار یا مطالعهی موردی استفاده کنید.
این اعداد خام هستند که قدرت شما را افزایش میدهند. اگر راه حلتان بتواند ترافیک مخاطب یا عایدیتان را افزایش دهد، تا چه مقدار؟ ۵۰٪ ؟ یا ۵۰۰٪؟
اعداد ابهام را از محتوای شما حذف میکنند. شما میتوانید هر ردی از سوء تفاهم را نیز از بین ببرید.
۷. برای یاری گرفتن درخواست کمک کنید
بر اساس روانشناسی بشر، اگر میخواهید مردم دوستتان داشته باشند، برایشان کاری انجام بدهید. اگر میخواهید عاشقتان باشند، بخواهید برایتان کاری انجام بدهند.
این نشانگر دلیل اصلی آن است که والدین این همه عاشق بچههایشان هستند.
مردم دوست دارند ثابت قدم باشند.
اگر به خاطر آموزش و اطلاعرسانیتان اقدامی انجام دادهاند یا برای دریافت ایبوکتان نشانی ایمیلشان را جا انداختهاند، خواندن پست تان به خاطر سرمایهگذاری قبلیشان سادهتر خواهد بود.
نیازی نیست درخواست کمک بزرگی بکنید، همین قدر که از آنها بخواهید اقدام سادهای انجام دهند که باعث میشود موقع خواندن سرمایهگذاری انجام بدهند کافی است. این کار ممکن است باعث شود آنها بیشتر تمایل داشته باشند تا انتها مطلب را بخوانند.
نتیجه گیری:
اینکه کاری کنید بازدیدکنندگان ارگانیک در وبسایتتان بمانند چیزی فراتر از جزییاتی است که میخواهید ارائه کنید. همچنین مجبور هستید آن را به شیوهای جذاب ارائه دهید.
وقتی بازدیدکنندگان صفحهتان را میبینید، میتوانید کاری کنید بیشتر در آنجا بمانند، صفحات دیگرتان را سر بزنند، و از این طریق میزان بانس ریت (نرخ دفع کاربر) را کاهش دهید. نتیجتا، موتورهای جستجو این را به عنوان سیگنالی مثبت خواهد دید و صفحاتتان را در صفحههای نتایج موتور جستجو بالاتر نشان خواهند داد.
ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی
منبع: jeffbullas
۷ راه موثر برای افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت