صفحه اصلی / استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد / ۶ توصیه مهم برای استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد

۶ توصیه مهم برای استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد

مسیر رسیدن به سبک زندگی سالم، هوشیارانه و هوشمندانه مسیری طولانی است؛ با فرازونشیب‌های بسیار. ترک اعتیاد چالش‌های عاطفی، جسمی و ذهنی متعددی به‌همراه دارد. این چالش‌ها برخی اوقات ادامه‌ی مسیر را غیرممکن جلوه می‌دهند. در این مسیر باید بدانید هر چالشی فرصتی برای رشد است و تجربه‌ای قدرتمند در یادگیری به شمار می‌رود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۶ توصیه مهم برای استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد را بدانید.

۶ توصیه مهم برای استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد

استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و هوشیاری چیزی نیست مگر کشف خود و شناخت خویشتن. هوشیاری فرصتی است برای روبه‌رو شدن با تاریکی‌های درونی که شما را به سمت اعتیاد و مشکلات مرتبط با آن سوق داده‌اند.

با قرار گرفتن در مسیر بهبودی قدرت و انگیزۀ کافی را به‌دست می‌آورید تا خود را از هرچه که موجب بازگشت اعتیادتان می‌شود دور نگه دارید.

اعتیاد ریشه‌های فراوانی دارد. هر کس به دلیل متفاوتی تحت تاثیر این بلای خانمان‌سوز قرار می‌گیرد. سوءاستفاده‌ی جنسی، آسیب‌های روحی- روانی، بیماری‌های ذهنی و عوامل متعدد دیگر فرد را به سمت مصرف مواد مخدر یا الکل سوق می‌دهند.

اما این‌بار انتخاب کنید به‌جای سرکوب کردن احساسات ناخوشایند و خاطرات دردناک ناشی از اعتیاد، با نیروهای تاریک درون خود روبه‌رو شوید.

قدم اول به‌دست‌آوردن سلامت جسمی است. پس از آن لازم است به پایداری و ثبات ذهنی و احساسی برسید.

بیشتر افراد معتاد به الکل یا موادمخدر احساسات ناخوشایندی مثل شرم، خجالت، تنهایی، انزوا و افسردگی را تجربه می‌کنند.

برای اینکه به فردی سالم، هوشیار و هوشمند تبدیل شوید باید بخواهید رشد کنید، بخواهید تغییر کنید و بخواهید زندگی متفاوتی داشته باشید.

باید روش‌هایی خاص را پیدا کنید تا بتوانید شرایط و موقعیت خود را بپذیرید، با آن کنار بیایید و نیمه‌ی روشن واقعیت خود را ببینید. استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد به شما در این مسیر کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: قانون۲۱/۹۰ چیست: ۱۱ نکته برای تبدیل عادتها به سبک زندگی جدید

۱. عادت‌های ناخوشایند چطور شروع می‌شوند؟

عادت‌های بد و ناخوشایند محصول تکرار و مسیر طبیعی پاداش در مغز هستند. وقتی عمل خاصی را بارها و بارها تکرار می‌کنید، مسیرهای عصبی در مغز شما شکل می‌گیرند. این مسیرهای عصبی شما را وادار می‌کنند بدون فکر کردن همان کار خاص را انجام بدهید.

به همین دلیل است که سیستم پاداش نوروترنسمیتری به نام دوپامین را در مغز شما ترشح می‌کند. دوپامین مسئولیت ایجاد احساس خوشایند را برعهده دارد. هرچه دوپامین بیشتری در مغزتان ترشح شود احساس خوشایند بیشتری را تجربه می‌کنید.

در ادامه، دوپامین عادت ناسالم و ناخوشایند شما را تقویت می‌کند. چطور؟ دوپامین میل و اشتیاق شما برای مصرف الکل یا موادمخدر را افزایش می‌دهد و به این ترتیب عادت ناسالم‌تان را تقویت می‌کند.

خبر خوب اینکه مسیر طبیعی پاداش مغز می‌تواند به شما کمک کند تا به عادت‌های جدید و سالم‌ترتان نیز متعهد و پایدار بمانید.

۶ توصیه مهم برای استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد

مطلب مرتبط: قانون پارکینسون: ۷ تکنیک پارکینسون برای مدیریت زمان و بهره وری بیشتر

۲. ۲۱ روز اول: شکستن عادت‌های قدیمی و ایجاد عادت‌های جدید

در مسیر بهبودی و ترک اعتیاد، با استفاده از فرآیند تکرار و خودکنترلی می‌توانید عادتی سالم را ایجاد کنید. خودکنترلی از جنس ماهیچه‌ است. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، قوی‌تر و ورزیده‌تر می‌شود.

برای مثال، هربار که میل و هوس به مصرف الکل یا موادمخدر در شما بیدار شد، به پیاده‌روی بروید. به این ترتیب می‌بینید در روز ۲۱‌ام میل و هوس شما به موادمخدر یا الکل کمتر شده و تمایل‌تان به پیاده‌روی بیشتر شده است.

علت چیست؟ درواقع شما عادتی جدید ایجاد کرده و آن را جایگزین عادتی قدیمی کرده‌اید. در مثال بالا، عادت قدیمی مصرف موادمخدر و عادت سالم جدید پیاده‌روی است. یادتان نرود خودکنترلی قدرت اراده‌ی شما را می‌سنجد.

بهترین راه برای تضمین موفقیت شروع کردن با گام‌های کوچک و آسان است. روز اول هر زمان که وقت دارید به پیاده‌روی بروید. وقتی خودتان را مشغول کار دیگری( مثلا پیاده‌روی) می‌کنید، بیشتر و بیشتر در برابر وسوسه‌های ذهن خود مقاومت می‌کنید. به‌این‌ترتیب نیروی تسلط اعتیادتان بر شما کمتر و کمتر می‌شود.

مطلب مرتبط: قانون ۷۲ در سرمایه گذاری: ۴ روش برای استفاده از قانون ۷۲

۳. ۹۰ روز باقی‌مانده: ایجاد سبک‌زندگی جدید

ایجاد تغییری پایدار در سبک‌زندگی نیازمند حمایت و تعهد است. وقتی آماده‌ی تغییر می‌شوید باید به خودتان تعهد بدهید و به تعهد خودتان پایدار بمانید.

اگر بتوانید به مدت ۹۰ روز در مسیر تغییرات‌‌تان به خودتان متعهد بمانید، به احتمال زیاد بعد از اتمام نخستین دوره‌ی ۹۰ روزه دلتان می‌خواهد همچنان در مسیر موفقیت‌تان باقی بمانید.

بعد از آن مشتاق می‌شوید برای خودتان برنامه‌ریزی کنید، هدف‌های کوچک تعیین کنید تا به گونه‌ای آگاهانه اهداف خود را به واقعیت تبدیل کنید.

۴. نمونه‌هایی از اهداف هوشمندانه در فرآیند ترک اعتیاد

در ادامه نمونه‌هایی از اهداف هوشمندانه مطابق با معیارهای بالا را با هم می‌خوانیم:

  • هفته‌ی آینده بدنم را از ماده‌ی مخدر سم‌زدایی می‌کنم و حداقل ۹۰ روز پاک می‌مانم.
  • دو ماه آینده هفته‌ای دو مرتبه در جلسات روان‌درمانی و ماهی دو مرتبه در درمان‌های گروهی شرکت می‌کنم.
  • ۲۱ روز آینده هربار سودای مصرف مواد به سرم بزند، به‌جای مصرف مواد ۱۰ دقیقه پیاده‌‌روی می‌کنم.

این‌ها نمونه‌هایی از اهداف خاص، قابل‌سنجش، قابل‌دستیابی، واقعی و زمان‌بندی‌شده هستند؛ مثل هر هدف هوشمند دیگر. این روش ابزاری مفید است و تمرکز، انگیزه و شفافیت لازم برای رسیدن به هدف‌تان را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بعلاوه، توانایی شما برای رسیدن به اهداف‌تان افزایش می‌یابد زیرا شما اهداف خود را تعیین کرده‌اید و تاریخی برای تحقق آنها مقرر کرده‌اید. به‌کاربردن آنچه در بالا گفته شد به‌راحتی امکان‌پذیر است و به ابزار یا آموزش خاصی نیاز ندارد. فقط باید ذهن‌تان را برنامه‌ریزی کنید و دست‌به‌کار شوید.

۵. خط بطلانی بر شایعه‌های پیرامون اعتیاد

حتما می‌دانید فرد معتاد فردی جسور، فکور و صادق نیست. اما در صورتیکه شانسی به او داده شود قادر است این صفات را در خودش پرورش بدهد و به یکی از افراد موثر در جامعه تبدیل شود.

برخلاف شایعات و تصورات غلطی که از قدیم درباره‌ی ترک اعتیاد وجود داشته است، کسانی که موفق به ترک اعتیاد می‌شوند انسان‌هایی به‌شدت قوی هستند. به همین دلیل باید روی برخی از شایعات مرتبط با اعتیاد و ترک اعتیاد خط بطلان کشیده شود. برخی از این شایعات را با هم می‌خوانیم:

شایعۀ ۱: معتادها افراد بدی هستند و مستحق مجازاتند

هرکسی ممکن است با اعتیاد دست‌وپنجه نرم کند. مرد و زن، دارا و ندار، پیر یا جوان فرقی نمی‌کند؛ همه در معرض ابتلا به اعتیاد و گرفتاری‌های مربوط به آن قرار دارند. در جهان امروز خشم و خشونت زیادی علیه معتادان اعمال می‌شود. آنها که در دام اعتیاد اسیر می‌شوند به شدت مورد قضاوت و بی‌رحمی دیگران قرار می‌گیرند. اگر نظر بعضی از آدم‌ها را درباره معتادان بپرسید، می‌گویند آنها باید بمیرند. اگرچه برخی اوقات معتادان دست به انجام کارهای وحشتناکی می‌زنند اما نباید فراموش کنیم که اعتیاد نوعی بیماری مغزی است. اعتیاد یک بیماری مزمن است و فرد بیمار برای بهبود و بازگشت به جامعه به درمان نیاز دارد نه تنبیه، مجازات و خشونت.

شایعۀ ۲: سم‌زدایی کفایت می‌کند و توان‌بخشی بی‌تاثیر است

حقیقت این است که توان‌بخشی تاثیری فراوان دارد و سم‌زدایی نخستین گام موثر برای شروع فرآیند ترک اعتیاد است. بااین‌وجود باید بدانیم که سم‌زدایی به‌تنهایی مانع از بازگشت مجدد اعتیاد نمی‌شود. توان‌بخشی علل اعتیاد را کشف می‌کند و به شما اطمینان‌خاطر می‌دهد که تلاش شما برای پاکسازی و سم‌زدایی بیهوده نبوده است.

شایعۀ ۳: اعتیاد یک انتخاب است

اگر بهبود و ترک‌اعتیاد به سادگی تمرین نیروی اراده باشد پس اعتیاد مشکل بزرگی نیست. مطالعاتی که بااستفاده از تصویربرداری مغزی انجام شده نشان داده است که اعتیاد مبتنی بر یک رابطۀ علت‌ومعلولی طولانی‌مدت است. اعتیاد نوعی بیماری است که درصورت درمان نشدن موجب مرگ بیمار خواهد شد.

۶. مهمترین گام یعنی نخستین گام را بردارید

برداشتن نخستین گام و قرار گرفتن در مسیر ترک اعتیاد و درمان شاید انتخابی سخت و دشوار باشد اما زندگی‌تان را اساسا متحول می‌کند.

نخستین کاری که باید انجام دهید این است که دست از آرزو کردن و رویاپردازی بردارید و شروع کنید. نشستن، آرزو کردن که ای‌کاش اوضاع جور دیگری بود، دست روی دست گذاشتن و قدمی برنداشتن آسان‌تر از تغییر است. ذهنیت خود را از ذهنیتی رویاپرداز به ذهنیتی عمل‌گرا تغییر دهید. با این کار به خودتان کمک می‌کنید تا نخستین قدم را در مسیر بهبود و درمان بردارید.

در مرحلۀ بعدی باید از مدل اهداف هوشمند استفاده کنید و اهدافی قابل‌مدیریت برای خودتان تعیین کنید. باید هدف‌هایی تعیین کنید که می‌دانید قادر هستید آنها را به انجام برسانید. مهم نیست هدف انتخابی شما چقدر آسان است؛ مهم این است که شروع کنید و گام‌هایی آگاهانه و فعالانه در جهت درمان و ترک‌اعتیاد بردارید.

در نهایت با استفاده از قانون ۹۰/۲۱ قادر خواهید بود عادت‌های خود را به سبک‌زندگی جدیدی تبدیل کنید. هر عادت‌ طی ۲۱ روز شکل می‌‌گیرد و طی ۹۰ روز قادر هستید سبک‌زندگی جدید خود را به‌وجود بیاورید.

با استفاده از این روش و در صورت تعهد به آن و دنبال کردن آن، قبل از اینکه بدانید دقیقا چه اتفاقی افتاده است هزاران فرسخ پیشرفت کرده‌اید و زندگی‌تان را تحت کنترل خودتان گرفته‌اید.

مسیر سلامت، هوشیاری و هوشمندی مسیری طولانی است با فرازونشیب‌های بسیار. اما این مسیر طولانی با نخستین قدم شما شروع می‌شود و با قدم بعدی‌تان ادامه می‌یابد.

پس، ترس‌ها را رها کنید و همین امروز نخستین قدم را بردارید. مطمئن باشید برای برداشتن نخستین قدم قدردان و سپاس‌گزار خودتان خواهید بود.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی

منبع:chateaurecovery

۶ توصیه مهم برای استفاده از قانون ۲۱/۹۰ برای ترک اعتیاد


 


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

بوم مدل کسب و کار: ۱۴ نکته درباره انواع،اجزا و نمونه بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار: ۱۴ نکته درباره انواع،اجزا و نمونه بوم مدل کسب و کار

مدل کسب و کار نحوه‌ی خلق، ارائه، و کسب ارزش است. هر کسی روش منحصر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *