صفحه اصلی / آموزش سئو و بهینه سازی / هدف کاربر از جستجو (Search Intent)؛ رمز موفقیت در سئو!

هدف کاربر از جستجو (Search Intent)؛ رمز موفقیت در سئو!

در این مقاله می خواهیم در مورد هدف کاربر از جستجو یا همان search intent صحبت کنیم. این موضوع یکی از مواردی است که برخی از افرادی که کار سئو انجام می دهند، نادیده می گیرند و همین باعث می شود فرایند سئو سایت آن ها، به شدت سخت و بی اثر شود. منظور از search intent یا به فارسی هدف کاربر از جستجو این است که بدانیم چه نوع صفحه و محتوایی را برای چه نوع کلمه کلیدی سئو کنیم. باید دقیقا بدانیم کسی که کلمه “خرید پاوربانک” را سرچ کرده است، آیا به دنبال یک مقاله در مورد پاوربانک است یا می خواهد لیستی از محصولات را ببیند؟!

حالا وقتی دانستیم هدف کاربران از سرچ چنین کلمه ای چیست، ما بهتر می توانیم صفحه هدف را برای آن کلمه کلیدی مشخص کنیم و روی سئو آن صفحه کار کنیم تا در صفحه اول نتایج گوگل، حرفی برای گفتن داشته باشیم. در دوره آموزش سئو نیز به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم و تمام نکات آن را آموزش داده ایم که پیشنهاد می شود این دوره را حتما از سایت تهیه کنید و ببینید. در این مقاله به صورت دقیق تر به این می پردازیم که هدف جستجوی کاربر یا search intent چیست، انواع آن را بررسی می کنیم و نحوه بهینه سازی صفحه را برای کلمات هدف می گوییم.

فهرست عناوین مقاله

هدف کاربر از جستجو یا search intent چیست؟

search intent (هدف مخاطب یا هدف کاربر از جستجو) بیان گر هدفی است که یک شخص با جستجوی یک عبارت در گوگل دارد. هر شخصی که در گوگل عبارتی را جستجو می کند، در سرش یک هدف و انتظاراتی دارد. ممکن است شخص دنبال پاسخ یک سوال باشد. ممکن است شخص دنبال یک سایت مشخص باشد. ممکن است شخص به دنبال خرید اینترنتی یک کالا است. پس ما باید دقیقا بدانیم هدف شخص از جستجو آن عبارت چیست و بتوانیم با سایت خود، نیاز او را رفع کنیم.

گوگل تلاش زیادی کرده است که تا حد زیادی بفهمد مردم به چه دلیل، چه عباراتی را سرچ می کنند تا بتواند نتایجی از سایت ها را در صدر نتایج نمایش دهد، که بیشترین تطابق را با نیاز آن شخص داشته باشد. به همین دلیل این که بدانیم هدف شخص از جستجو فلان کلمه چیست، از اصولی ترین قدم های سئو است که متاسفانه برخی از سئو کاران این را نادیده می گیرند و کار را برای خود سخت و بی اثر می کنند. اما شما که در حال خواندن این مقاله هستید، دیگر این نکته را می دانید و شانس دیده شدن سایتتان در نتایج بیشتر شده است.

انواع هدف از جستجو

همانطور که گفتیم، کاربران با اهداف مختلف، عبارت مورد نظر خود را سرچ می کنند. در این بخش تعدادی از آن ها را با هم مرور می کنیم تا هم این موضوع را بهتر درک کنید و هم بتوانید از دانستن تفاوت آن ها، استفاده کنید.

میخوای سئو رو کامل یاد بگیری؟ عالیه! در دوره آموزش سئو، تمام آنچه که برای بهبود سئو سایت خود نیاز دارید را گفته ایم!

۱٫ جستجو با هدف پیدا کردن اطلاعات

یکی از رایج ترین آن ها، پیدا کردن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص است. این اطلاعات می تواند در مورد آب و هوا، آموزش یک موضوع خاص، پیدا کردن جواب یک سوال، دستور پخت غذا و … باشد. مردم در این موارد سوالی در ذهن خود دارند و یک پاسخ می خواهند.

گوگل روز به روز از طریق رفتار کاربران در جستجو ها، هدف کاربر را از جستجو کلمات بهتر می فهمد. مثلا به مرور زمان فهمیده است که کسی که عبارت “پخت مرغ” را سرچ کرده است، دنبال دستور آشپزی است نه چیز دیگر. حتی برای بعضی از عبارات گوگل می فهمد که هدف کاربر از جستجوی چنین عبارتی، خواندن متن نیست و به عنوان مثال به دنبال تصویر است. مثلا در جستجوی عبارت “مدل مانتو” می بینیم که صفحاتی در صدر نتایج هستند که متن زیادی ندارند و آن صفحه پر از عکس مدل مانتو است و چون گوگل به خوبی قصد کاربر را از جستجو می داند، همین صفحه ای که حتی متن کمی هم دارد، در صدر نتایج آورده است.

۲٫ جستجو با هدف پیدا کردن سایت

نوع دیگری از قصد کاربر از جستجو، پیدا کردن یک سایت مشخص است. مثلا اگر شخصی در گوگل “سایت سنجش” را جستجو کند، دقیقا دنبال یک سایت مشخص است. حتی اگر شما هم یک صفحه مرتبط با سایت سنجش داشته باشید و رتبه دوم را هم در جستجوی این عبارت بگیرد، اما کلیک بسیار کمی دریافت می کنید. چرا که قصد کسی که “سایت سنجش” را جستجو کرده است، دقیقا دیدن همان سایت مشخص است و علاقه ای به سایر سایت ها ندارد.

۳٫ جستجو با هدف خرید یک محصول

نوع دیگری از search intent یا هدف جستجو، جستجو با هدف خرید محصول و کالا است. بسیاری از مردم عادت دارند که خرید های خود را اینترنتی انجام دهند. دوست دارند در سایت های مختلف، محصولات مختلف را ببینند و مقایسه کنند و به صورت غیرحضوری خرید کنند و درب منزل آن را دیافت کنند.

پس کسانی که عباراتی مثل “خرید پاوربانک” را سرچ می کنند، انتظار دیدن سایت فروشگاهی و دیدن دسته بندی پاوربانک را دارند تا لیستی از محصولات را ببینند و انتخاب کنند. در این موارد این که ما بخواهیم یک صفحه مثل مفاله برای این عبارت سئو کنیم، کاری به شدت اشتباه است و رتبه گرفتن سخت می شود و اگر هم رتبه بگیرید، کلیک کمی خواهید داشت.

۴٫ جستجو با هدف پیدا کردن محصول مناسب

یک دسته دیگر از هدف کاربران از جستجو، دیدن مشخصات محصول، مقایسه محصول، انتخاب بهترین و خرید به صورت حضوری است. یعنی آن ها از طریق اینترنت در مورد محصولی که می خواهند خریداری کنند، تحقیق می کنند و احتمالا در نهایت از فروشگاه های حضوری خریداری کنند.

مثلا اگر شخصی “بهترین گوشی سامسونگ” را سرچ می کند، بیشتر قصدش دیدن مدل های برتر گوشی سامسونگ و مقایسه آن ها است. حالا شاید بعد از مقایسه به صورت اینترنتی خرید کند یا شاید به صورت حضوری. معمولا از بخش بلاگ فروشگاه ها می توان ورودی های خوبی برای این دسته از جستجو ها دریافت کرد و در بین محتوا نیز می تواند محصولات فروشگاه را تبلیغ کرد و آن ها را به خرید از سایت ترغیب کرد.

هدف کاربر از جستجو (Search Intent)؛ رمز موفقیت در سئو!

کلمات، نشانگر هدف جستجوی کاربر

کلماتی که مردم در جستجوی خود استفاده می کنند، بخشی از هدف کاربر از جستجو را مشخص می کنند و می توانیم تشخیص دهیم. مثلا اگر در عبارت جستجو کلماتی مانند کلمات زیر باشد، یعنی قصد کاربر خرید یک محصول است:

  • خرید
  • تخفیف
  • نام محصول و کالا
  • فروشگاه
  • و …

یا مثلا اگر کلماتی مانند کلمات زیر در جستجو باشد، یعنی کاربر دنبال یک محتوا است:

  • چگونه
  • چرا
  • روش
  • نحوه
  • و …

اما برای دقیق تر مشخص کردن این قصد و نیت کاربر از جستجو، بهترین روش این است که بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سایت خود، یک بار آن را در گوگل جستجو کنید، تمام نتایج را ببینید، و بررسی کنید که نوع صفحه چه چیزی است. مثلا اگر من “خرید پاوربانک” را سرچ کنم، متوجه می شوم که عمده نتایج صفحه اول، یک صفحه دسته بندی از فروشگاه اینترنتی است. پس من هم باید یک لیستی از محصولات را در قالب دسته بندی به کاربر ارائه دهم. حالا اگر عبارت “نحوه شارژ همراه اول” را جستجو کنم، عمده نتایج یک صفحه مقاله آموزشی است. پس در اینجا من باید یک محتوا کار کنم.

یک نکته مهم در اینجا باید بگویم. شما باید نیاز کاربر را سریعا رفع کنید. اگر یک محتوا دارید و کاربر پاسخ یک سوال را می خواهد، سعی کنید یک پاسخ کلی در ابتدای همان محتوا به او بدهید. در ابتدای محتوای خود بیش از حد مقدمه چینی نکنید و مخاطب را با مطالب کلیشه ای و بی اهمیت، خسته نکنید. روشی که من همیشه پیش میگیرم این است که در ابتدای مقالات، یک پاسخ سریع و کوتاه به مخاطب می دهم تا هم آماده خواندن مطلب شود و هم اگر مطلب را کامل نخواند، کمی اطلاعات مفید نسیب او شده باشد.

چگونه صفحه سایت خود را برای هدف جستجوی کاربر بهینه کنیم؟

در بالا کمی به این موضوع اشاره کردیم که چطور هدف جستجو کاربر را تشخیص دهیم. اینجا کمی بیشتر توضیح می دهیم. ما می خواهیم کاربر را به یک صفحه درست و مورد انتظارش هدایت کنیم. مثلا اگر کاربر به دنبال یک مقاله و محتوا است، به اون صفحه محصول نمایش ندهیم. وگرنه از آن صفحه فرار می کنند! یا برعکس، اگر کاربر به دنبال یک محصول است، صفحه مقاله به او نمایش ندهیم.

ما در حین تحقیق کلمات کلیدی، هدف کلمه کلیدی را برای کاربر بررسی می کنیم و کلمات کلیدی را برای صفحات لندینگ پیج مختلف، تقسیم و هدف گذاری می کنیم. مثلا در حین تحقیق کلمات کلیدی برای یک فروشگاه لوازم دیجیتال، برای پاوربانک به دو عبارت کلیدی رسیده ایم. یکی “خرید پاوربانک” و دیگری “راهنمای خرید پاوربانک”. در اینجا کافیست همین عبارات را جستجو کنیم و نوع صفحات را بررسی کنیم. مثلا در اینجا متوجه می شویم در عبارت “خرید پاوربانک” عمده نتایج دسته بندی محصول هستند و در عبارت “راهنمای خرید پاوربانک” عمده نتایج صفحه مقاله هستند. پس ما هم به همین صورت تقسیم می کنیم و استراتژی ساخت صفحه و تولید محتوا را بر این اساس می چینیم تا موفقیت بیشتری کسب کنیم.

پس برای دانستن هدف جستجو کاربر، کلمه را جستجو کنید، نوع صفحات نتایج را بررسی کنید و حتی می توانید خود صفحه را هم باز کنید و محتوا، چیدمان و … صفحه را هم بررسی کنید تا بتوانید شما بهترین صفحه را برای این عبارت کلیدی طراحی کنید و نیاز کاربر را رفع کنید.

هدف کاربر از جستجو (Search Intent)؛ رمز موفقیت در سئو!

جمع بندی

در این مقاله آموزشی دانستیم که هدف جستجو کاربر یا همان Search Intent چیست. گفتیم باید صفحات سایت را بر اساس نوع کلمه کلیدی ایجاد کنیم. برای فهمیدن آن نیز گفتیم از جستجو همان کلمه داخل گوگل کمک بگیریم. به این صورت ما صفحه ای را می سازیم که دقیقا نیاز کاربر را در آن جستجو برطرف می کند و حالا اگر عوامل سئو را به درستی پیاده کنیم، بدون شک رتب های اول گوگل را می تواید به دست آورید.

فراموش نکنید که رفع نیاز کاربر است که گوگل شما را در صدر نتایج نگه می دارد. اگر به رتبه یک هم برسید اما آن صفحه ای نباشد که کاربر دنبالش بوده، پس رتبه شما به مرور افت خواهد کرد و برگرداندن آن نیز کار سخت تری خواهد شد. پس از همان ابتدا اصولی پیش بروید و قصد و هدف کاربر از جستجو کلمه کلیدی را، مد نظر داشته باشید.

در آخر چند پیشنهاد ویژه هم برای شما داریم. شما می توانید کتاب آموزش سئو را به صورت رایگان از سایت دانلود کنید. همچنین یک چک لیست سئو سایت آماده کرده ایم که به بهینه سازی سئو سایت شما کمک می کند. همچنین اگر هدف شما این است که سئو را کامل یاد بگیرید، پیشنهاد ما دوره آموزش سئو است.

امیدوارم این مقاله آموزشی برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات خوبی در مورد Search Intent (هدف کاربر از جستجو) به دست آورده باشید. حتما این مبحث را جدی بگیرید که فرایند سئو و مارکتینگ شما در حالت بهینه باشد و زودتر از طریق سئو نتیجه بگیرید. اگر سوال یا نظری دارید، خوشحال می شویم که از بخش نظرات همین مطلب با من در میان بگذارید.

میخوای سئو رو کامل یاد بگیری؟ عالیه! در دوره آموزش سئو، تمام آنچه که برای بهبود سئو سایت خود نیاز دارید را گفته ایم!


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

Object Cache چیست و چطور به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند

Object Cache چیست و چطور به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند

در این ویدیو که بخشی از دوره جدید افزایش سرعت سایت هست، به بررسی این‌که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *