اگر دنبال آنالیز سئو سایت هستید، باید بدانید بازار این رقابت به شدت داغ است و فرصتی برای نشستن و منتظر ماندن وجود ندارد در اولین قدم بهترین ابزارهای کاربردی آنالیز سئو را بشناسید و از آن ها استفاده کنید. در این مقاله با راست چین همراه باشید تا با ابزارهای رایگان و پولی سئو آشنا شوید.
ابزارهای رایگان آنالیز سئو
ابزار Google Analytics
ابزار گوگل آنالیتیکس اولین و معروفترین ابزار در بین ابزارهای کاربردی آنالیز سئو است. این ابزار برای بازاریابی آنلاین، حکم اکسیژن برای انسان را دارد و به عنوان یک متخصص سئو شما نمی توانید بدون آن زندگی کنید. اگر هنوز از Google Analytics استفاده نکرده اید، توصیه می کنیم در اسرع وقت این کار را شروع کنید. هیچ منبع داده دیگری وجود ندارد که مانند Google Analytics اطلاعات دقیق و با کیفیت بالا ارائه دهد. عصر بازاریابی دیجیتال کاملاً تحت سلطه ی گوگل در آمده است، این ابزار تقریباً تمام داده های مهم و قابل اجرا در مورد بازدید کنندگان سایت، ترافیک و غیره را به شما می دهد.

ابزار کنسول جستجوی گوگل
اگر یکی از ملزومات بازاریابان آنلاین Google Search Console است. تمرکز اصلی این ابزار سئو روی جستجو و بهینه سازی، تحلیل سایت و آمار های مربوط به سایت است. برخی از بهترین اطلاعات GSC فقط با نگاهی گذرا به داشبورد این ابزار بدست می آید. سئوکارها و بازاریاب ها باید دائماً این داشبورد را بررسی کنند. کنسول جستجوی Google داده هایی مشابه با Analytics ارائه می دهد، اما به روشی ساده تر. یکی از مهمترین داده هایی که در این ابزار ارائه می شود، داده های پیوند است. به روز بودن در مورد بک لینک های مضر، یکی از مهمترین اقدامات دفاعی است که می توانید توسط این ابزار سئو انجام دهید.
برخی از امکاناتی که در کنسول گوگل ارائه می شود عبارتند از:
- درک عملکرد SEO سایت خود از نظر کلیک، نمایش، CTR و موقعیت های متوسط در سطح کلمه ی کلیدی
- بازرسی URL ها
- اطلاعات مربوط مشکلات و ارور های سایت (خطا ۴۰۴، مشکلات جستجو، صفحات مسدود شده توسط txt و موارد دیگر)
- ارسال نقشه ی سایت
- یافتن مسائل امنیتی
- آزمایش لینکها و پیوندهای داخلی که Google از آنها آگاه است
- اطلاع از تغییر نام دامنه به Google
- تعداد ورودی های اخیر از گوگل
- کاربران از کدام کشورها با چه پلتفرم هایی سایت شما را بازدید می کنند
- وضعیت ایندکس شدن URL ها در گوگل
- خطاها و ریدایرکت

ابزار Ubersuggest
Ubersugest یکی دیگر از ابزارهای کاربردی آنالیز سئو است. بخش عمده ای از موفقیت در سئو این است که بدانید چه کاری انجام دهید، رقبای شما چه کار می کنند و چطور می توانید استراتژی خود را برای استفاده از منافذ موجود در بازار تنظیم کنید. شروع کار با Ubersugest به سادگی تایپ کردن دامنه یا کلمه ی کلیدی در نوار جستجو است. این ابزار یک گزینه عالی برای جایگزینی ابزار Google Keyword Planner است که طی سالهای گذشته کاربری خود را از دست داده است. پس از جستجوی کلمه کلیدی اصلی، می توانید از Ubersuggest برای کشف کلمات کلیدی مرتبط برای درج در محتوای خود استفاده کنید. در این ابزار اطلاعاتی مانند تعداد متوسط جستجوهای ماهانه کلمه کلیدی در Google، متوسط هزینه برای هر کلیک در Google Ad برای کلمه ی کلیدی، برآورد رقابت در جستجوی پرداخت شده و برآورد رقابت در جستجوی ارگانیک را بدست می آورید.
با جستجو بیشتر در این ابزار سئو، می توانید بفهمید چقدر می توانید برای هر موقعیت در صفحه ی اول، انتظار بازدید داشته باشید، تعداد بک لینک برای رقبای صفحه ی شما چقدر است، اشتراک های اجتماعی برای هر URL چقدر است و از این داده ها برای ایجاد محتوایی ده برابر بهتر از رقبای خود استفاده کنید.
ابزار MozBar
MozBar یک افزونه رایگان برای مرورگر کروم است که به راحتی می توانید معیارهای پیوند را بدست آورده و سئوی سایت را به بهترین نحو انجام دهید. MozBar معیارهای پیوند برای صفحات و دامنه ها، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و تعداد پیوندهای سایت ها در هنگام جستجو را نمایش می دهد. همچنین به کمک این ابزار سئو می توانید به جستجوی عناصر صفحه نیز بپردازید، نتایج جستجو را از یک موتور، کشور، منطقه یا شهر متفاوت مشاهده کنید، انواع پیوندها را در یک صفحه برجسته کرده و برچسب های متا را مشاهده کنید. این ابزار سئو هم به صورت رایگان قابل استفاده است و هم بخشی از خدماتش را بعد از خرید اشتراک در اختیارتان قرار می دهد. قدرت واقعی MozBar در دسترس کسانی است که اشتراک آن را خریداری می کند و این سرویسی است که ارزش این هزینه را دارد.
ابزار SEOWorkers
یکی دیگر از ابزارهای کاربردی آنالیز سئو SEOWorkers است. این ابزار SEO به شما این امکان را می دهد تا URL وب سایتتان و یا هر وب سایت دیگری را وارد کرده و گزارشی از آن تهیه کنید. SEOW چیز جدیدی ارائه نمی دهد، اما به شما در صرفه جویی در وقت برای آنالیز سئو کمک می کند. همچنین، مقداری اطلاعات پس زمینه ای در مورد داده ها نیز فراهم می کند؛ اما یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ابزار این است که در مورد سئو نیز به شما آموزش می دهد.
ابزار WooRank
WooRank یک ابزار حسابرسی و بازاریابی دیجیتال بسیار سریع و فوق العاده آسان برای استفاده در سئو است. روزانه ۴۰،۰۰۰ شرکت، بازاریاب و صاحب وب سایت برای حسابرسی وب سایت خود و دریافت مشاوره ی ساده و مرتبط در مورد نحوه ی بهینه سازی وب سایتشان، به ابزار سئوی WooRank اعتماد می کنند. این ابزار SEO می تواند هر وب سایتی را تجزیه و تحلیل کرده و در عرض چند ثانیه گزارش تهیه کند. اشتراک پذیری اجتماعی یکی از مزیت های WooRank است و تعداد کمی از ابزارهای کاربردی آنالیز سئوی رایگان قادر به جمع آوری این تعداد داده ی شبکه اجتماعی در یک مکان واحد هستند. WooRank به دلیل سهولت استفاده، رابط کاربری و مقدار داده هایش، رتبه ی بالایی در بین ابزارهای کاربردی آنالیز سئو دارد اما متاسفانه به نظر می رسد همه داده های آن دقیق نیستند.

ابزارهای آنالیز سئوی پرمیوم
در کنار ابزارهای رایگان، ابزارهایی نیز هستند که نیاز به خرید اشتراک دارند. این ابزارها اصولاً امکانات بیشتری نسبت به ابزارهای کاربردی آنالیز سئوی رایگان ارائه می کنند. البته همهی این ابزارها ارزش خریدن ندارند. با این حال برخی ابزارهای پولی مطمئن هستند و می توانید از آنها برای پیشرفت سایتتان کمک زیادی بگیرید که در ادامه آمده اند:
ابزار Screaming Frog SEO Spider
تنها راه برای اطمینان از اینکه سئوی سایت در تمام صفحات آن رعایت شده است استفاده از ابزاری مانند Screaming Frog SEO Spider است، خصوصاً اگر سایت بزرگ و با حجم دیتای بالایی دارید. به زبان ساده Screaming Frog یک جستجوگر است که صفحات وب شما را برای یافتن خطاهای رایجی مانند لینکهای خراب، محتوای تکراری و حتی توضیحات متا و عناوین بسیار کوتاه یا بیش از حد طولانی اسکن می کند.
ابزار Ahrefs
Ahrefs از دیگر ابزارهای کاربردی آنالیز سئو به صورت پولی است. این شرکت دارای یکی از جامعترین پایگاه اطلاعات و دادهها است، بنابراین ابزار آنها بیش از اندازه به روز و دقیق است و استفاده از آن نیز آسان است و تجزیه و تحلیل همه دادههای SEO را ساده میکند. هنگام خرید اشتراک، به کل طیف کمککنندگان سئوی آنها دسترسی پیدا می کنید، از جمله:
- Site Explorer: مشاهده ی مشخصات بک لینک و داده های ترافیک جستجوی ارگانیک برای هر وبسایت
- Keywords Explorer: تحقیق در مورد کلمات کلیدی و داده ها مانند حجم جستجو، دشواری کلمات کلیدی و کلیک ها
- ردیاب رتبه: پیگیری رتبه بندی Google سایت و مقایسه ی آن با رقبا
- آنالیز سئو سایت: دریافت تصویری کامل از سلامت سئوی سایت
ابزار SEMrush
اگر می خواهید همه ی اطلاعات SEO در کف دستانتان باشد یا همه ی ابزارها را در یک ابزار جمع کنید، SEMrush بهترین گزینه برای شماست. برخی از کارهایی که در این ابزار سئو می توان انجام داد عبارتند از:
- ردیابی کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک و بک لینک ها
- زیر نظر گرفتن رقبا و تجزیه و تحلیل عملکرد آنها
- ذخیره کردن جستجو ها و ارسال گزارش ها و به روز رسانی ها به ایمیل شما
- انجام ممیزی سئوی سایت
ابزار مانگول KWFinder
KWFinder همان طور که از نامش مشخص است، کلمات کلیدی را پیدا می کند. سهولت استفاده، طراحی ساده و UX عالی از ویژگی های بارز این ابزار سئو است. اگر فقط می خواهید در مورد کلمه ی کلیدی تان تحقیق کنید، این ابزار SEO را انتخاب کنید.
ابزار Searchmetrics
Searchmetrics فقط یک ابزار جستجوگر نیست، بلکه کمکی ارزشمند برای استراتژی محتوای شما است. کارهایی که این ابزار انجام میدهد عبارتند از: گزارش ROI، تجزیه و تحلیل رقابتی، حسابرسی سایت، بهینه سازی سایت تلفن همراه و دسکتاپ، بهینه سازی محتوا، بررسی قابلیت مشاهده وب و موارد دیگر.
ابزار Majestic
اگر به دنبال ساماندهی بک لینک ها هستید این ابزار سئو برای شما ساخته شده است. به کمک این ابزار کاربردی سئو می توانید منبع بک لینک ها را بررسی کنید و انکرتکست هایی که سایت های دیگر برای پیوند دادن به شما استفاده می کنند و وزن کلی هر بک لینک را بدانید.
بسته به نیازتان می توانید از میان ابزارهای سئو برای آنالیز سئو سایت و بهبود سئو سایتان استفاده کنید. قبل از خرید اشتراک کاملاً در مورد کاربردهای هر ابزار تحقیق کنید تا مطمئن شوید ابزار Seo انتخابی مناسب شماست. در کنار ابزارهای سئو معرفی شده ما در راست چین افزونه های سئو حرفه ای را برای سئو تهیه کرده ایم چندتا از پرطرفدارترین افزونه های را می توانید ببینید.

افزونه Rank Math Pro

افزونه ردیابی رتبه سایت در گوگل
منبع مطلب