صفحه اصلی / عمومی / بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

۲۱ بهمن ۱۳۹۹

۴۳ بازدید

نرخ CTR یا نرخ کلیک معیاری است که تعداد دفعات کلیک کاربران بر روی سایت شما در صفحه نتایج سرچ گوگل را نشان می دهد. برای بهبود نرخ کلیک به شکل ارگانیک، راهکار های موثری وجود دارد. در این مقاله با راست چین همراه باشید تا با روش های افزایش نرخ کلیک آشنا شوید.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

نرخ CTR یا نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک یا CTR مخفف Click Through Rate است به بیان ساده نرخ کلیک درصدی است که کاربران در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک می کنند. نرخ کلیک از تقسیم تعداد دفعات کلیک کاربران بر تعداد دفعات نمایش سایت شما در صفحه نتایج سرچ گوگل به دست می آید. این مقدار برای صفحات و کلمات کلیدی مختلف متفاوت است.

معمولا در کنار CTR با اصطلاح Impression مواجه می شوید. منظور از Impression تعداد نمایش سایت در نتایج گوگل است این نتایج شامل تصاویر، ویدئو و صفحات مربوط به سایت شما در نتایج گوگل می باشد.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیر گذار است؟

در مورد پاسخ این سوال نظرات متفاوتی وجود دارد ولی در کل پاسخ این سوال مثبت است و نرخ کلیک بر سئو تاثیر مثبتی دارد. یکی از اهداف سئو  افزایش نرخ کلیک است هر چه CTR بهتر باشد رتبه سایت شما بهبود می یابد. CTR بالا یعنی افزایش ترافیک و بازدید ارگانیک سایت؛ بنابراین نرخ کلیک رابطه مستقیمی با سئو دارد. هر چقدر که نرخ CTR شما بالا تر باشد، سئو قوی تری نیز خواهید داشت.

برای افزایش نرخ کلیک راههای متفاوتی وجود دارد هم می توانید از سئو کلاه سیاه و هم سئو کلاه سفید استفاده کنید. یک راه افزایش نرخ کلیک با سئو کلاه سیاه ایجاد کلیک غیر واقعی با استفاده از ربات است. ربات ها با IP های متفاوت عبارت مد نظر شما را سرچ کرده و بر روی آن کلیک می کنند، اما از آنجایی که با سئو کلاه سیاه مخالف هستیم از توضیح بیشتر این راهکار
صرف نظر می کنیم و به سراغ راه های اصولی با استفاده از سئو کلاه سفید می رویم تا از آسیب به سئو سایت و یا جزیمه شدن شما توسط گوگل جلوگیری کنیم.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR
 راه های مختلف برای بهبود سئو سایت وجود دارد در مقاله سئو چیست؟ چک لیست جامع سئو سایت را می توانید مشاهده کنید.

راه های افزایش نرخ کلیک

برای بهبود نرخ کلیک راهکارهای زیادی وجود دارد که تقریبا باید از همه آن ها به شکل همزمان استفاده کنید. هدف نهایی این راهکار ها این است که سایت شما شانس بیشتری برای نمایش در صفحه اول نتایج سرچ گوگل را داشته باشد و در نتیجه بتواند کلیک بیشتری جذب کند. اگر به دنبال این هستید که چطور نرخ کلیک خود را افزایش دهید در ادامه هشت مورد از مهم ترین و موثر ترین راهکار ها برای بهبود نرخ CTR را توضیح می دهیم.

۱٫ از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

فرقی ندارد که استراتژی سئو شما چیست. در هر صورت، استفاده از کلمات کلیدی طولانی باید یکی از اولویت های اصلی شما برای جلب ترافیک ارگانیک باشد. با پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی جذاب تر و مرتبط با محتوای سایت خود، شانس کسب رتبه های برتر در صفحه نتایج سرچ گوگل را افزایش می دهید.

در واقع استفاده از کلمات کلیدی مانند خرید بلیط لاتاری است. هر چقدر که تعداد بلیط های شما بیشتر باشد، شانس برنده شدن شما هم بیشتر خواهد بود. علاوه بر آن، استفاده از کلمات کلیدی طولانی و دقیق شانس فروش را نیز افزایش می دهند. به عنوان مثال وقتی یک کاربر عبارت «بهترین دوچرخه زیر پنج میلیون تومان» را سرچ می کند، نسبت به کسی که فقط «دوچرخه» را سرچ می کند بیشتر احتمال دارد برای خرید نیز اقدام کند. پس با استفاده از کلمات کلیدی طولانی و دقیق، شانس جذب مشتریان بالقوه را نیز افزایش می دهید.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

۲٫ متا دیسکریپشن موثر بنویسید

یکی از اولین چیزهایی که کاربر در گوگل به آن توجه می کند، متا دیسکریپشن است. توضیحات متا همان متن کوتاهی است که زیر هر لینک در صفحه نتایج سرچ گوگل دیده می شود. هدف این متن، یک توضیح کوتاه و فشرده از محتوای لینک است تا بازدید کننده را برای کلیک روی لینک ترغیب کند. البته همانطور که می دانید که متا دسکریپشن محدودیت ۱۶۰ کاراکتری دارد و شما باید بتوانید در همین ۱۶۰ کاراکتر طوری از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط استفاده کنید که کاربر گوگل مطمئن شود محتوای شما همان محتوایی است که دنبال آن می گردد. جذابیت در نوشتن Meta-Description باعث می شود کاربران شما به کلیک بر روی لینک سایت شما ترغیب شوند.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

به عنوان مثال، فروشگاه آمازون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های جهان، به خوبی توانسته از ظرفیت متادسکریپشن برای جذب خریداران استفاده کند. وقتی عبارت mens wallet with coin compartment (کیف پول مردانه همراه با محفظه سکه) را سرچ می کنید، سایت آمازون دومین نتیجه در صفحه اول سرچ گوگل است.

این در حالی است که عنوان و url مطلب آمازون، این عبارات سرچ شده را به طور دقیق در خود ندارد؛ اما به لطف استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در متادیسکریپشن، توانسته به رتبه دوم سرچ در این موضوع برسد:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

شما می توانید قبل از انتشار مطلب خود، به وسیله ابزارهایی مانند افزونه یوست در وردپرس متن متادسکریپشن خود را بررسی کنید. مانند تصویر زیر:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

بعد از مسلط شدن به متادیسکریپشن، وقت آن است که از تکنیک های پیشرفته تر برای بهبود نرخ کلیک استفاده کنید.

۳٫ از اطلاعات ساختار یافته یا اسکیما استفاده کنید

اطلاعات ساختار یافته که به آن نشانه گذاری اسکیما هم می گویند، یکی دیگر از اجزای کلیدی بهبود نرخ CTR و به طور کلی سئو سایت می باشد. شما با استفاده از افزونه اسکیما پیشرفته در وردپرس به راحتی می توانید نشانه گذاری ها و داده های ساختار یافته سایت خود را مدیریت کنید.

البته این افزونه در کنار افزونه سئو یواست نصب می شود، اما شما می توانید با دانلود و نصب افزونه سئو رنک مث پرو همه ی این مجموعه ها را با هم در یک افزونه داشته باشید.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

برای خرید افزونه رنک مث پرو کلیک کنید

اما نتایج اسکیما به چه شکلی ظاهر خواهد شد؟ به عنوان مثال، وقتی فیلم را در گوگل سرچ کنید، با یک مجموعه از فیلم های محبوب و پر فروش آن رو به رو می شوید:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

سپس وقتی روی یکی از فیلم ها کلیک کنید، اطلاعاتی منظم و ساختار بندی شده مربوط به زمان پخش آن فیلم خواهید دید:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

بعد از آن اگر برای نقد و بررسی  یا review آن فیلم سرچ کنید، باز هم با نتایج سازماندهی شده و دقیقی مواجه می شوید:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

همانطور که در این تصاویر می بینید،‌ اطلاعات ساختار بندی شده و باکس ها و جداول، بالاتر از همه لینک ها نمایش داده می شوند. این روندی است که گوگل در سالیان اخیر آن را پیش گرفته و نشان می دهد آینده موتورهای جست و جو به چه شکل خواهد بود. بنابراین برای بهبود نرخ کلیک اگر تا کنون برای سازماندهی محتوای سایت خود اقدام نکرده اید، هرچه زودتر به آن رسیدگی کنید تا بتوانید در آینده موتورهای جستو جو جایی داشته باشید.

۴٫ از تصاویر استفاده کنید

حتما شنیده اید که می گویند عکس ها به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن دارند. این جمله معروف در زمینه بهبود CTR نیز صادق است. تحقیقات نشان داده که استفاده از عکس و تصویر در ایمیل ها، می تواند نرخ CTR را تا ۴۲ درصد افزایش دهد.

با استفاده از تصاویر ساده و جذاب شما می توانید اطلاعاتی را که نیاز به هزاران کلمه دارند را در فقط یک یا دو تصویر خلاصه کنید؛ مانند استفاده از اینفوگرافیک ها یا داده های آماری. همانطور که در راهکار قبلی دیدید، بسیاری از اینفو باکس ها در نتایج سرچ گوگل نیز از تصاویر استفاده کرده اند. این یعنی تصاویر حتی در بهبود سازماندهی محتوای وب سایت نیز موثر هستند. البته تصاویری که اورجینال، مرتبط و با کیفیت باشند. برای آشنایی بیشتر با سئوی تصاوبر مقاله آموزش سئوی تصاویر در وردپرس را مطالعه کنید.

۵٫ از url های توصیفی استفاده کنید

آدرس یا همان url صفحه شما یکی دیگر از عناصری است که در صفحه سرچ گوگل نشان داده می شود. طول، مسیر و دسته بندی هایی که در url نشان داده می شوند بر نرخ کلیک اثرگذار هستند.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

choosearea

 

آنچه در url اهمیت دارد این است که به خوبی دسته بندی ها و زیرمجموعه ها را در یک سایت نشان دهد. این گونه url ها نه تنها باعث می شوند مشتری متوجه شود که با فروشگاه وسیع و با کیفیتی رو به رو است، بلکه فرصتی ایده آل برای اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط و افزایش شانس برای انتقال به رتبه برتر سرچ گوگل و نهایتا بهبود نرخ CTR است. شما می توانید با رفتن به مسیر Settings – Permalinks در وردپرس، نوع url های مطالب خود را در سایت وردپرس تنظیم کنید:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

۶٫ از عنوان ساده استفاده کنید

استفاده از عنوان های ساده و سرراست یکی دیگر از راه های افزایش نرخ کلیک است؛ مثلا عناوینی که در آن ها از عدد استفاده شده مانند معرفی ۱۰ مورد از بهترین قالب های املاک وردپرس شانس بیشتری برای جلب ترافیک و کلیک دارد. اگر می خواهید از اسم شرکت یا برند خود در عنوان استفاده کنید، بهتر است آن را در انتهای عنوان قرار دهید. چرا که تحقیقات نشان داده کاربران نسبت به title هایی که نام شرکت یا شخص در ابتدای آن ها قرار دارد روی خوشی نشان نمی دهند.

برای جا به جا کردن و یا حتی پاک کردن نام سایت از عنوان مطالب یا همان title tag، می توانید از افزونه Yoast Seo در وردپرس استفاده کنید:

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

choosearea

 

۷٫ محتوای محلی تولید کنید

در سالهای اخیر با توجه به افزایش کاربران موبایلی، گوگل توجه ویژه ای به موقعیت جغرافیایی کاربران و نتایج جست و جو می کند؛ بنابراین سایت ها هم باید با توجه به محل مورد نظرشان، محتوای محلی تولید کنند. مثلا اگر سایت خدمات ساختمانی دارید، خوب است که علاوه بر کلمه کلیدی «خدمات تعمیر شوفاژ»، کلمه کلیدی «خدمات تعمیر شوفاژ در نوشهر» را نیز پوشش دهید. علاوه بر آن، استفاده از سرویس  Google My Business و وارد کردن مختصات فروشگاه در نقشه های گوگل، تاثیر مهمی در بهبود سئو و در نتیجه بهبود نرخ CTR دارد.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

۸٫ سرعت سایت را بهینه سازی کنید

در سنجش نرخ کلیک، اگر بعد از کلیک صفحه شما به سرعت لود نشود و کاربر آن را ببندد، آن کلیک از بین رفته محسوب می شود. پس همانطور که در تقویت سئو، سرعت سایت اهمیت دارد، برای بهبود نرخ کلیک نیز سرعت لود سایت یک عامل اساسی محسوب می شود. وردپرس دارای بهترین افزونه های بهینه سازی است که صرفا وظیفه بهبود سرعت سایت را بر عهده دارند. همچنین با ابزارهای تست سرعت سایت می توانید سرعت سایتتان را بسنجید و در صورت نیاز سرعت سایتتان را افزایش دهید.

اگر سرعت باز شدن سایت بین ۱ تا ۳ ثانیه طول بکشد، به احتمال ۲۳ درصد کاسه صبر کاربر لبریز می شود و صفحه را قبل از باز شدن می بندد و شما یک کلیک را از دست می دهید. با افزایش مدت انتظار کاربر احتمال ترک سایت توسط کاربر تا ۱۲۳ درصد افزایش می یابد. راهکار های متنوعی برای بهینه سازی سرعت مانند استفاده از افزونه های کش تا فشرده سازی عکس ها و فایل ها برای لود سریع تر وجود دارد.

بهبود نرخ کلیک، ۸ راهکار موثر برای افزایش CTR

برای بهبود نرخ CTR از همه این راهکار ها استفاده کنید تا تجربه کاربری بازدیدکننده را بهبود ببخشید و شانس بیشتری برای افزایش CTR و جلب ترافیک ارگانیک داشته باشید.


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

DNS پویا یا DDNS چیست؛ مزایا و نحوه کار آن

DNS پویا یا DDNS چیست؛ مزایا و نحوه کار آن

جهت اینکه بدانیم Ddns چیست،  در ابتدا باید با مفهوم DNS آشنا شویم. سرویس DNS …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *