صفحه اصلی / آموزش سئو و بهینه سازی / افزونه‌های سئو وردپرس؛ دستیاری توانا یا مدیری همه‌کاره؟

افزونه‌های سئو وردپرس؛ دستیاری توانا یا مدیری همه‌کاره؟

گاهی ما در حساب باز کردن روی کسی، ابزاری یا سرویسی دچار سوءتفاهم می‌شویم. به دنبال این ماجرا از آن فرد یا ابزار، چیزی باشکوه در ذهنمان می‌سازیم و همه کارها را بر عهده او می‌گذاریم. در ذهنمان هم خیالمان راحت است که کار را به کاردان سپرده‌ایم.

 غافل از آنکه آن چیز هم به نوبه خودش عیب و ایراد زیادی دارد و اصلا شایسته این همه مسئولیت و اعتماد نیست. افزونه‌های سئو نیز چنین داستانی دارند.

 در این گفتار به بررسی میزان شایستگی افزونه‌های سئو وردپرسی می‌پردازیم و مرزی مشخص میان مسئولیت‌های آنها و خودمان می‌کشیم. تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.

فهرست عناوین مقاله

آیا استفاده کردن از افزونه‌های وردپرس، کار خوبی است؟

اگر سایت ما وردپرسی باشد، بدون تردید باید این کار را انجام دهیم. چون به نظر من استفاده کردن از افزونه‌های سئو می‌تواند در برخی موارد به ما کمک کند.

گذشته از این، سایت‌های ایرانی و خارجی محبوب زیادی وجود دارند که از همین افزونه‌های وردپرس استفاده می‌کنند؛ مثلا «دیجی کالا مگ» را در نظر بگیرید. این سایت به طور کامل روی وردپرس راه‌اندازی شده است و از افزونه «Yoast SEO» استفاده می‌کند.

 از طرف دیگر، من اصلا خیال ندارم در این گفتار، افزونه یوآست و امثال آن را به تیربار ببندم و بگویم که هرگز به سمتشان نروید.

 ناگفته نماند که سایت خودمان یعنی «مدرسه دیجیتالینگ» هم از همین افزونه‌ها استفاده می‌کند. البته بهتر است که همیشه فقط از یک افزونه در سایت خودتان استفاده کنید.

چون استفاده همزمان از چند افزونه سئو می‌تواند ناسازگاری‌هایی را در سایت شما به وجود بیاورد.

چرا نباید روی افزونه‌های سئو حسابی جدی باز کنیم؟

افزونه‌های سئو وردپرس؛ دستیاری توانا یا مدیری همه‌کاره؟

پاسخ این پرسش در یک جمله کوتاه خلاصه می‌شود: «چون این افزونه‌ها کم هوش هستند.» در واقع، آنها هوشی که برای سئوی تمام‌عیار سایتمان به آن نیاز داریم را در چَنته ندارند. به همین دلیل، کاربرانی که برای آنها حسابی جداگانه باز می‌کنند دچار اشتباه‌های زیادی می‌شوند.

باید به خاطر داشته باشیم که این افزونه‌ها فقط یک ابزار هستند. قرار نیست که ما کنترل تمام ماجرای سئوی سایتمان را به این ابزارها بدهیم و خودمان را کنار بکشیم.

البته من هم یک زمانی چنین اشتباهی کردم. حدود شش سال پیش، هوادار دو آتیشه این افزونه بودم و خودم را به هر دری می‌زدم تا چراغ‌های آن را یکی یکی سبز کنم؛ اما حالا دیگر به هیچ‌وجه این کار را انجام نمی‌دهم. به این دلیل که اکنون نگاهم به کاربر و گوگل است.

کاربرانی که وارد سایت ما می‌شوند در دو گروه جای می‌گیرند. گروه اول انسان‌هایی هستند که از طریق سرچ در گوگل یا روش‌های دیگر به عنوان کاربران و بازدید کننده‌های محتوایمان وارد سایتمان می‌شوند.

گروه دوم، ربات‌های گوگل هستند که من آنها را به خاطر هوشمندی بالا، دقت و توانایی رو به رشدی که برای درک بیشتر محتواها دارند «شبه انسان» صدا می‌زنم.

با این حساب باید به هنگام سئو کردن، این دو کاربر اصلی سایت را زیر نظر داشته باشم.

افزونه‌های سئو چه نقطه‌های قوت و ضعفی دارند؟

مطالعه این بخش به شما کمک می‌کند تا به دید خوبی نسبت به افزونه‌های سئو دست پیدا کنید. بیایید کارمان را با نکته‌های مثبت شروع کنیم.

موشکافی نکته‌های مثبت افزونه‌های سئو

همان‌طور که کمی قبل هم گفتم، نباید یک تنه به قاضی رفت. به نظر من این افزونه‌ها چند نکته مثبت هم دارند:

  • ارائه یک «sitemap» تر و تمیز
  • این افزونه‌ها یادآورنده‌های خوبی هستند و انجام نکته‌های زیادی در زمینه سئو محتوا به ما یادآوری می‌کنند.
  • راحت‌تر شدن کارهایی مانند «ریدایرکت» کردن صفحه‌ها، نوشتن متای کاستوم

بررسی دقیق نکته‌های منفی افزونه‌ها سئو

ناتوانی در درک قابل قبول واژه‌های هم‌معنی و هم‌خانواده

اگر بخواهم خیلی منطقی به این ماجرا نگاه کنم باید بگویم که افزونه‌های سئو اصلا درکی از واژه‌های هم‌خانواده و هم‌معنی ندارند؛ اما این واژه‌ها چیزهایی هستند که هم ما و هم مخاطبانمان آنها را می‌فهمیم.

 از طرفی، گوگل هم به دنبال این کلمه‌های کلیدی است تا بفهمد که من می‌خواهم با چه واژه یا عبارتی در نتیجه جستجوهایش نشان داده شوم.

این همان ماجرای سئو است که در کمال تعجب می‌بینیم از دید و توانایی افزونه‌های سئو خارج شده است.

وقتی ما با استفاده محض از افزونه‌های سئو می‌خواهیم محتوایمان را سئو کنیم، مجبور می‌شویم که بارها و بارها، کاراکترهای دقیق کلمه کلیدی خود را در جای جای متن به کار بگیریم؛ مثلا اگر عبارت مورد نظر ما «مفهوم سئو» باشد، باید مدام آن را تکرار کنیم.

چه بسا در این میان ناخواسته دچار «کیورد استافینگ» هم شویم. در حالی که «مفهوم SEO» نیز همان مفهوم را منتقل می‌کند. ما با کنار گذاشتن این واژه‌ها و ماشینی سئو کردن، شانس نشستن بر بهترین جایگاه را در صفحه نتیجه جستجوی گوگل از دست می‌دهیم.

تمرکز افزونه‌های سئو روی کمیت است نه کیفیت

‌چیزی که برای این افزونه اهمیت دارد و از آن به عنوان یک معیار استفاده می‌کند فاکتورهایی مانند «تعداد کاراکتر»، «مرتبه‌های استفاده از یک نوع کلیدواژه» و مواردی از این دست هستند. این در حالی است که نه ما به عنوان افرادی که سرمان به تولید محتوا گرم است، نه مخاطبانمان و نه گوگل، دیگر این ماجرا را نوعی معیار در نظر نمی‌گیریم.

ناتوانی در درک درست «متن جایگزین تصویر»

افزونه‌های سئو وردپرس؛ دستیاری توانا یا مدیری همه‌کاره؟

متاسفانه، افزونه‌های وردپرس سئو، متن جایگزین برای تصاویر را به خوبی درک نمی‌کنند. به همین دلیل، یادآورهایی که به سمت ما نشانه می‌روند در بیشتر موارد با اشتباه همراه هستند؛ مثلا به ما هشدار می‌دهند که فلان کلمه را در متن جایگزین تصویر به کار نبردید.

این در حالی است که اصلا نیازی به استفاده از آن کلیدواژه وجود نداشته است. یادمان باشد که در سئوی تصاویر تلاش می‌کنیم تا توصیف خوبی از تصویرمان داشته باشیم.

اصلا قرار نیست که به هر بهانه بی‌ربطی، کلمه کلیدی خودمان را حتما در این متن بگنجانیم. مخلص کلام اینکه این افزونه‌ها در زمینه عکس و سئوی آن اصلا خوب عمل نمی‌کنند.

ما در مقاله «چگونه عکس را سئو کنیم؟» به طور مفصل و با جزئیات فراوان این مورد را توضیح داده‌ایم. اگر می‌خواهید اطلاعات عمیق‌تری از این ماجرا به دست بیاورید حتما سری به آن مقاله بزنید.

افزونه‌های سئو وردپرس؛ دستیاری توانا یا مدیری همه‌کاره؟
  • آنها راهنمای خوبی برای لینک‌سازی نیستند

وقتی موضوع لینک‌سازی به میان می‌آید باید حواستان را شش دانگ جمع کنید تا یک وقت با طناب این افزونه‌ها به چاه لینک‌سازیِ اشتباه نیفتید. یادتان باشد که چه متن لینک و چه تعداد آن به خود شما بستگی دارد.

این شما هستید که به عنوان کارشناس محتوا یا مدیر سایت تصمیم می‌گیرید که به چه صفحه‌ای لینک بدهید.

البته این خیلی خوب است که به واسطه آن افزونه می‌فهمید که هیچ لینکی در متنتان قرار نداده‌اید یا مثلا سه لینک را در گفتارتان گنجانده‌اید؛ اما اینکه چه تعداد لینک و چه متنی را برایشان به کار بگیرید در حوزه اختیارات شما است. چون شما محتوا را نوشته‌اید.

البته ناگفته نماند که باید حد تعادل را در تعداد لینک‌هایی که می‌دهید نگه دارید. یادتان باشد که به هنگام لینک‌دهی نیاز کاربرانتان را در نظر بگیرید نه اینکه برای جلب رضایت این افزونه‌ها دست به لینک شوید.

افزونه‌های سئو وردپرس؛ دستیاری توانا یا مدیری همه‌کاره؟

در جستجوی یک روش کاربردی برای زندگی مسالمت‌آمیز با افزونه‌های سئو

اولین کاری که می‌توانیم بکنیم انتخاب کردن تنها یکی از این افزونه‌ها است. کمی قبل هم گفتیم که شاید استفاده همزمان از چندین افزونه باعث دردسر شود و ناسازگاری‌هایی را به وجود بیاورد. انتخاب من، افزونه یوآست سئو است. برای این انتخابم نیز چند دلیل دارم؛ مثلا:

  • آپدیت‌هایی که می‌دهد
  • کارهایی که می‌توان با این افزونه انجام داد
  • یادآوری‌های خوبی که می‌کند
  • و …

اما در کنار این انتخاب باید دانش خودمان را در سئو بالا ببریم. می‌توانیم این کار را با خواندن مقاله‌های معتبر، دیدن دوره‌های کاربردی و مواردی از این دست انجام دهیم. در واقع، باید خودمان قبل از مخاطب و گوگل، محتوایمان را ارزیابی کنیم.

چون تمرکز بیشتر این افزونه‌ها روی «On Page SEO» است و در این مورد، ما با محتوا سر و کار داریم. البته بخشی از آن هم تکنیکال است که پیشنهاد می‌دهم در آن عمیق‌تر شده و اطلاعات خودمان را افزایش دهیم.

 قدم مهم بعدی که باید برداریم، شیرجه زدن به دل کار و تجربه کردن است. چون تنها از آن راه است که می‌توانیم دانسته‌هایمان را به بوته آزمایش بکشانیم و توانایی‌مان را محک بزنیم.

اگر کارشناس سئو هستیم و تمرکزمان را فقط روی کار با افزونه‌ها گذاشته‌ایم ناخواسته در حال خراب کردن تصور دیگران در مورد سئو و کارشناس‌های آن هستیم. چون با روشی که در پیش گرفته‌ایم اگر یک پروژه بزرگ به دستمان بیفتد، حتما با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم.

در حقیقت، هر چقدر که بیشتر جلو می‌رویم و در سئو عمیق‌تر می‌شویم باید کمتر به این افزونه‌ها توجه کنیم. چون روز به روز توانایی گوگل در درک محتوا و تحلیل رفتار کاربران پیشرفته‌تر می‌شود.

 اکنون فرمت محتوا، لحن آن و کیفیت اطلاعاتی که به کاربران می‌دهیم نیز بسیار مهم شده است. گوگل و کاربران، هر دو سخت‌گیرتر شده‌اند و به این راحتی‌ها هر محتوایی را مورد استقبال قرار نمی‌دهند. پس باید با تمرین و تکرار، خمیر سئو را در دست بگیریم و در آن به مهارت برسیم تا بتوانیم رضایت هر دو جبهه را به دست بیاوریم.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در محدودیت‌های افزونه‌های سئو وردپرس گفتیم:

  • اگر سایت شما وردپرسی است حتما باید از یک افزونه سئو کمک بگیرید.
  • افزونه‌های سئو فقط یک ابزار هستند. نباید خودتان را کنار بکشید و مسئولیت همه چیز را به آنها بسپارید.
  • مواردی همچون «ارائه سایت مپ مرتب»، «یادآوری نکته‌های مهم» و «راحت‌تر کردن کارهایی مانند ریدایرکت» در شمار نکته‌های مثبت استفاده از افزونه‌های سئو جای می‌گیرند.
  • «ناتوانی در درک واژه‌های هم‌خانواده و هم‌معنی»، «تمرکز روی کمیت به جای کیفیت»، «ناتوانی در درک درست متن جایگزین تصویر» و «راهنمایی‌های ناشیانه به هنگام لینک‌سازی» از جمله نکته‌های منفی افزونه‌های سئو هستند.
  • بهترین شیوه برخورد با افزونه‌های سئو، استفاده کردن از آنها به عنوان یک دستیار آن هم با توانایی‌های محدود است.

نظر شما چیست؟

شما از کدام افزونه سئو استفاده می‌کنید؟ آیا این افزونه، مدیر سئوی سایت شما است؟


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ ۴ کلید اصلی قبل از شروع طراحی وب

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ ۴ کلید اصلی قبل از شروع طراحی وب

این سوال که از کجا طراحی سایت را شروع کنیم برای همه افراد مبتدی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *