صفحه اصلی / بهینه سازی وردپرس / از سئو منفی (Negative SEO) چه می دانید؟

از سئو منفی (Negative SEO) چه می دانید؟

بار ها از ما سوال شده که آیا سئو معکوس و یا همان به اصطلاح سئو منفی جواب می دهد؟ در این مقاله از سری مقالات کمک وردپرس می خواهیم بررسی کنیم که سئو منفی چیست؟ آیا این روش جوابگو خواهد بود؟ و یا اینکه در صورت مواجه شدن با آن باید چه کرد؟

از سئو منفی (Negative SEO) چه می دانید؟

در رابطه با سئو منفی (Negative SEO) چه می دانید؟

سئو معکوس یا همان سئو منفی (Negative SEO) زمانی ایجاد می شود که رقیب های شما تلاش کنند تا با انجام دادن روش هایی ناجوانمردانه جایگاه سایت شما را بگیرند. روش های زیادی برای انجام دادن سئو منفی وجود دارد، که البته رایج ترین آن ها ساختن لینک های اسپم می باشد. البته راه های بسیاری برای سئو منفی وجود دارد که خب افراد زیادی برای به دست آوردن جایگاه بهتر آن را انجام می دهند. در این مقاله از کمک وردپرس می خواهیم تکنیک های سئو معکوس را بررسی کنیم و سعی می کنیم تا راه های مفیدی برای مقابله با سئو معکوس یا همان سئو منفی را هم مورد بررسی قرار دهیم.

سئو منفی (Negative SEO) چیست؟

همان طور که قبلا هم گفتیم، سئو از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است. در سئو خارجی لینک سازی اهمیت خاصی دارد. اگر هنوز ابهامی در خصوص لینک سازی برایتان وجود دارد پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی چند روش کاربردی برای لینک سازی را مطالعه کنید. همچنین الگوریتم هایی مثل الگوریتم پنگون وجود دارد که روی لینک سازی غیر طبیعی حساس است.

همه این موضوعات نشان می دهد که انجام کارهای اشتباه در سئو باعث جریمه شدن تان می گردد. بنابراین اگر کار اشتباهی چه از جانب ما و چه از جانب یک فرد خرابکار انجام گردد، گوگل آن را درک نمی کند و قطعا روی سئو سایت تاثیرگذار خواهد بود.

گوگل در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که رقیبی وجود ندارد که بتواند سئو سایت شما را به خطر بیاندازد. به نظر شما این جمله حقیقت دارد؟ پس چگونه گوگل سایت هایی که میخواهند آن را دور بزنند را جریمه می کند؟ شاید بشود گفت که ربات های گوگل به نوعی باهوش اما خنگ هستند. یکی از دلایلش این است که اگر یک سایت فقط یکی از فاکتور های اصلی سئو که شامل مواردی مثل محتوا، بازدید، لینک، سرعت سایت و… به صورت فیک کار کند، گوگل آن را به حساب این می گذارد که این کار رقیبانش برای به زمین زدنش است.

مثل اینکه موضوع پیچیده شد! گوگل از کجا متوجه می شود که چه سایتی از روش های کلاه سیاه استفاده کرده تا به جایگاه بالاتری برسد و چه سایتی را رقیبان سئو منفی کرده اند؟

پس با ما همراه باشید.

تاریخچه

در سال ۲۰۰۷ مهندسان گوگل اعلام کردند که اگر کسی خواست با سئو منفی و یا لینک سازی مخرب سایتی را هدف قرار داده و رتبه اش را خراب کند، کار خیلی سختی را انتخاب کرده و احتمال اینکه موفق شود خیلی کم است.

اما در سال ۲۰۱۲ زمانی که الگوریتم پنگوئن اجرا گردید، این درصد از صفر فاصله گرفت. همانطور که می دانید پنگوئن روی لینک های بد و همچنین کلمات کلیدی ای که بیش از اندازه استفاده شده باشد متمرکز است.

حالا فرض کنید که برای رقیب خود ۵۰ وبلاگ ساخته اید، و یک مقاله که در آن با کلی کلمه کلیدی به صفحه اصلی لینک داده شده. فکر می کنید چه اتفاقی برای آن سایت می افتد؟ احتمالا احتمال می دهید که سایت بترکد. و یا شاید هم با این روند رتبه سایت بهتر شود!

بعد از اینکه الگوریتم پنگوئن معرفی شد، در وبمستر بخشی به نام Disavow اضافه گردید، که این امکان را برای وبمستران فراهم می کرد تا بک لینک های بی کیفیت خود را به گوگل اعلام کرده تا گوگل آن ها را نادیده بگیرد. البته این روند هم چندان رضایت بخش نیست زیرا زمانی شما می فهمید و متوجه می شوید که سئو منفی روی سایت شما انجام شده و امکان دارد به خاطر آن جایگاه خود را از دست بدهید که دیر شده. و زمانی که این اتفاق بیافتد، اگر بروید و لینک های مخرب را پیدا کنید و لیست آن ها را در disavow گوگل وب مستر ثبت کنید هم، چیزی بین ۱ روز تا ۶ ماه طول می کشد تا اثر مخرب این لینک ها از بین برود، و این یعنی فاجعه ای برای ترافیک سایت شما.

بعد از این ها گوگل یک الگوریتم طراحی کرد به نام لینک های تخفیف! تا با این موضوع مبارزه کند. و کسی نتواند روی سایت رقیب خود سئو منفی انجام دهد.

در نتیجه با توجه به خلاصه ای از گفته ها و نوشته های کارشناسان گوگل می فهمیم که کسی نمی تواند از طریق سئو معکوس سایت شما را از موتور های جستجو حذف کند.

از سئو منفی (Negative SEO) چه می دانید؟

چند مثال از سئو منفی (Negative SEO)

اگر به قسمت لینک های ورودی در وبمستر وارد شوید، همواره لینک هایی را می بینید که خودتان نساخته اید و همچنین دلیلی برای وجود سایت شما در آن ها وجود ندارد. به نظرتان چه رفتاری باید با آن ها داشته باشیم؟

پیوند های عجیب غریبی وجود دارد که البته همه شان هم آنقدر ها عجیب نیستند. زیرا این طبیعی است که یک مطلب در اینترنت به اشتراک گذاشته شود. اما بعضی وقتا هم دیده می شود که سایت ها را با بک لینک هایی مورد حمله قرار می دهند.

مدت ها پیش روی سایت یکی از مشتریانم که رقابت کلمه کلیدی سنگینی وجود داشت و سایت شان با کلمه کلیدی هدف در رتبه ۳ گوگل قرار داشت، با چک کردن بک لینک هایی که داشت متوجه شدیم که بک لینک هایی فیک به سایت با کلماتی کاملا غیر مرتبط و تعداد بالا و پشت سر هم از یک برگه وجود دارد.

در ابتدا آن ها را جدی نگرفتیم. همان طور که می دانید تاثیر بک لینک روی یک سایت به طور معمول بین ۱ تا ۶ ماه است. این یعنی امکان دارد تاثیر خود را تازه بعد از ۶ ماه بگذارد. ما بررسی کردیم و دیدیم این بک لینک ها آسیبی به پیج ما نزده اند، بنابراین بیخیال آن شدیم. اما متاسفانه بعد از چند ماه موجه شدیم که سایت از رتبه ۳ در صفحه اول گوگل به رتبه ۲۵ در صفحه سوم سقوط کرده است. بک لینک ها را مجددا چک کردیم، همه مواردی که باعث بک لینک غیر طبیعی شده بود را لیست کردیم و در لیست Disavow گوگل قرار دادیم. اتفاقی که افتاد این بود که برای پس گرفتن جایگاه قبلی خود مجبور شدیم ۶ ماه تلاش مضاعف داشته باشیم، و این اتفاق برای یک سئوکار یعنی کار اضافه، گرفتن زمان و هزینه و … .

نکته :

وقتی یک سایت از جهت تولید محتوا و به روز رسانی آن و ایجاد کردن مطالب مفید و کاربرپسند متوقف گردد، به مرور بازدید خود را از دست می دهد. این کم شدن بازدید و ترافیک ، دو ضلع اصلی سئو شما را تحت تاثیر قرار می دهد. حالا اگر کسی در این وضعیت به شما بک لینک فیک بدهد، دیگر فاجعه به بار می آید، و سایت شما به یکباره جایگاه خود را از دست می دهد.

اگر سایت تان در بقیه موارد مثل بازدید و محتوا و به روز رسانی ، قوی عمل کند، هرکسی هم آمد و برای شما بک لینک بدی زد، جایگاه تان تغییری نخواهد کرد. زیرا با توجه به عملکرد صحیحی که داشته اید، گوگل می آید و آن بک لینک ها را با الگوریتم لینک های تخفیف خنثی می کند؛ خب مثل اینکه قضیه خیلی هم پیچیده نبود، حتی جالب هم هست.

با توجه به چیزهایی که گفتیم و مثال هایی که زدیم، احتمالا متوجه شدید که اگر بخواهید با سئو معکوس جایگاه بهتری را به دست بیاورید، مانند این است که بخواهید به جای سئو کردن یک سایت روی سئو کردن ۱۰ سایت کار کنید، اما هزینه یک سایت را دریافت کنید. با توجه به این موضوعات به نظر می رسد، زمانی را که می خواهید روی سئو منفی خود بگذارید، بهتر است برای سئو سایت خود صرف کرده تا نتیجه بهتری را مشاهده کنید.

چند نشانه از سئو منفی :

۱- از وبلاگ ها یا فروم ها به صورت انبوه بک لینک دریافت کنید

۲- با کلمه اصلی در کامنت های سایت های اصلی به تعداد بالایی بک لینک دریافت کنید

۳- از سایت های قمار، پورنو و یا اعطا کننده وام بک لینک بگیرید

۴- از سایت های خارجی به تعداد زیادی بک لینک بگیرید. علی الخصوص سایت هایی پسوند pl، ar ، ru

باز هم تاکید می کنیم که دریافت کردن بک لینک های بد، درشرایطی که روی سایت خود کار می کنید، تاثیر زیادی نخواهد داشت، بنابراین به جای تمرکز کردن روی سئو منفی ، واجب است که روی سئو سایت خود تمرکز کنید.

کلام آخر:

خب به پایان یکی دیگر از مقالات کمک وردپرس به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس رسیدیم. امیدواریم تا اینجا با ما همراه بوده باشید و توانسته باشید از این مقاله نهایت استفاده را کرده باشید. خوشحال می شویم نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

موفق و پیروز باشید

نوشته از سئو منفی (Negative SEO) چه می دانید؟ اولین بار در کمک وردپرس | پشتیبانی وردپرس. پدیدار شد.


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

لینک سازی و تاثیر آن بر رتبه سایت

لینک سازی و تاثیر آن بر رتبه سایت

در مقالات قبلی راجع به چگونگی افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجو بسیار صحبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *