صفحه اصلی / اصلی ها / ۷ درمان خانگی اضطراب و حمله هراس که بسیار موثر هستند

۷ درمان خانگی اضطراب و حمله هراس که بسیار موثر هستند

مقابله با اضطراب و حمله هراس می‌تواند مشکل باشد، و متاسفانه هر دوی این اختلالات نسبتا شایع هستند. چیزهای زیادی هستند که باعث ایجاد اضطراب می‌شوند و اغلب ارتباط مستقیمی بین احساس اضطراب و حمله هراس وجود دارد که می‌تواند برای کسانی که مستعد ابتلا به آن‌ها هستند و دوستان و خانواده‌های‌شان ناراحت‌کننده باشد. اگر شما اضطراب دارید یا در صورتی که حملات ترس را تجربه کرده‌اید، راه‌حال‌های مختلفی از جمله داروهای تجویزی، انجمن‌هایی برای بحث در مورد این مشکل و همچنین برخی شیوه‌های درمانی برای‌تان وجود دارد. با این حال، در این مقاله، ما روی مکمل‌های اضطراب و حملات ترس تمرکز خواهیم داشت و این‌که آیا آن‌ها موثر هستند یا خیر.

۷ درمان خانگی اضطراب و حمله هراس که بسیار موثر هستند

اضطراب چیست؟

اضطراب، تا جایی که به انسان‌ها مربوط است، یک اصطلاح نسبتا گسترده محسوب می‌شود. داشتن احساس اضطراب یا نگرانی هنگامی که با وضعیت استرس‌زا مواجه می‌شوید، می‌تواند یک واکنش کاملا طبیعی باشد. به این ترتیب، اصلا نباید در مورد این حالت مقطعی نگرانی داشته باشید. با این حال، در این نوشتار قرار است در مورد اضطراب بیش از حد صحبت کنیم که می‌تواند منجر به حملات ترس یا تشویش شدید شود به حدی که ممکن است در زندگی روزمره‌ی فرد مبتلا تداخل ایجاد کند.

حملات پانیک یا حمله هراس چه هستند؟

حمله هراس شروع ناراحتی یا ترسی است که ظرف چند دقیقه می‌تواند به سطحی بسیار ناراحت‌کننده در فردی که در حال تجربه‌ی آن است، برسد. این اختلال معمولا دست کم با چهار مورد از این علائم همراه است: احساس ضعف در روند تنفس، عرق کردن، تند شدن ضربان قلب، رعشه گرفتن، تپش قلب، و ناتوانی در حرکت یا درآوردن هر گونه صدا از گلو. احتمال رخ دادن حملات ترس در بعضی از آدم‌ها نسبت به دیگران بیش‌تر است، اما در صورتی که وضعیت به اندازه‌ی کافی استرس‌زا باشد، هر کسی ممکن است حمله‌ی ترس را تجربه کند. کسانی که هرگز قبل از این، حملات ترس یا پانیک را تجربه نکرده‌اند، ممکن است ابتدا فکر کنند که دارند دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی می‌شوند.

اضطراب و حملات پانیک یا ترس چه‌طور با هم مرتبط هستند؟

تصور ارتباط بین حملات ترس و اضطراب دشوار به نظر نمی‌رسد. اگر کسی در هر موقعیتی به اندازه‌ی کافی مضطرب شود، این احساس می‌تواند به بروز حمله‌ی ترس منجر شود. افرادی که اضطراب اجتماعی یا اضطراب مرتبط با برخی محرک‌های دیگر یا جنبه‌ای از زندگی روزمره دارند، بسیار مستعد تجربه‌ کردن حملات ترس هستند. مواجه شدن با هر چیزی که فرد را به شدت می‌ترساند، می‌تواند برای ایجاد حمله‌ی ترس کافی باشد، و این حالت می‌تواند یک رویداد به شدت آسیب‌زننده باشد که تاثیر روانشناختی عمیق و طولانی مدت بر فردی که آن را تجربه می‌کند، خواهد داشت.

چگونه اضطراب و حمله هراس را درمان کنیم؟

چنان‌چه عنوان شد، بعضی از روش‌های ارجح برای مقابله با اضطراب و حملات ترس که گاهی اوقات نتیجه می‌دهند عبارتند از درمان، دارو و مشارکت در انجمن‌های آنلاین یا واقعی. در مورد درمان، ایده‌آل این است که سعی کنید عاملی را که موجب بروز اضطراب در شما می‌شود، شناسایی کنید. در بسیاری از موارد، این امر می‌تواند از یک آسیب روانشناختی عمیق حاصل شود که در دوران کودکی ریشه دارد. شاید حادثه‌ی خاصی موجب احساس اضطراب دائم در شما شده‌است، یا ممکن است چندین عامل در بروز این اختلال در شما نقش داشته باشند.

دارو درمانی

در زمان‌های مدرن، تولید داروهای روانگردان مختلف برای افراد دارای اضطراب مفید بوده‌است. این داروها همراه با روش‌های درمانی می‌توانند به فرد کمک کنند تا با مشکلات خود مقابله کند، به طوری که وقتی شرایط استرس‌زا برای فرد رخ می‌دهد، او می‌تواند به راحتی خود را از شر آن‌ها خلاص کند یا قادر است با ترس و وحشت خود مواجه شود. بعضی از این داروها به صورت دوزهای روزانه تجویز می‌شوند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند به صورت دوره‌ای و در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

انجمن‌های آنلاین و واقعی

انجمن‌های آنلاین و جلساتی که در دنیای واقعی و دور از فضای مجازی برگزار می‌شوند، برای بعضی از افرادی که اضطراب دارند نیز مؤثر هستند. تقریبا مانند تعاملات یک به یک با یک درمانگر، ایده‌ی حضور در انجمن‌ها این است که فرد مضطرب برخی از راه‌های خلاص شدن از شر شوک را یاد بگیرد تا بتواند عملکردی نرمال در زندگی روزمره‌اش داشته باشد. فرد مبتلا با بودن در کنار آدم‌هایی که از همین مشکل رنج می‌برند، می‌تواند قوت قلب و نیرویی بگیرد که در دراز مدت برایش بسیار سودمند است. در بعضی موارد، افراد حاضر در انجمن‌ّها آنلاین یا واقعی دوستی‌هایی ماندگار خواهند داشت.

درمان های خانگی اضطراب و حمله هراس 

آیا مکمل‌ها یا داروهای خانگی برای درمان اضطراب و حمله هراس وجود دارند؟ آیا علم از این‌ها پشتیبانی می‌کند؟

نباید تعجب‌آور باشد که در عصر مدرن، افرادی هستند که خواستار یافتن راه حل‌هایی از طب آیورودا برای مقابله با اضطراب و حمله هراس بوده‌اند. این تقاضا به این دلیل است که برخی از افراد تمایلی به استفاده از راه‌حل‌های دارویی برای رفع مشکلات‌شان ندارند. به علاوه، دارویی که عوارض جانبی نداشته باشد بسیار نادر است و برخی از افراد بنا به دلایلی دوست ندارند از داروهای شیمیایی برای درمان خودشان استفاده کنند. در نتیجه درمان اضطراب که “بدون دارو” انجام شود، واقعا جالب و جذاب است. بر اساسا ادعاها، مکمل‌های متعددی برای افراد مبتلا به اضطراب فایده دارند. بیایید برخی از آن‌ها را همین جا مورد بررسی قرار بدهیم:

۱. بادرنجبویه

گیاه دارویی بادرنجبویه را می‌توان در قالب کپسول یا به صورت یک عصاره که می‌تواند به نوشیدنی‌های مختلف اضافه شود، مصرف کرد. این گیاه دارویی یک درمان طبیعی برای استرس و اضطراب است و از قرون وسطی استفاده شده‌است. بادرنجبویه همچنین می‌تواند مسائل مربوط به گوارش و سردرد را تسکین دهد. بسیاری از کسانی که به طور منظم این گیاه دارویی را مصرف می‌کنند، نه تنها اضطراب کم‌تری را گزارش کرده‌اند، بلکه خلق و خوی‌شان نیز بهبود یافته‌است.

۲. بابونه

بابونه، که معمولا به عنوان چای مصرف می‌شود، می‌تواند به صورت قرص هم مورد استفاده قرار بگیرد. اعتقاد بر این است که این گیاه دارویی حاوی مواد طبیعی ملایم و طبیعی برای درمان اضطراب است. اضطراب همچنین می‌تواند به بی‌خوابی و چند مشکل و نشانه‌ی دیگر منجر شود، و مصرف بابونه قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر به خواب بروید.

۷ درمان خانگی اضطراب و حمله هراس که بسیار موثر هستند

۳. گل ساعتی

گیاه دارویی گل ساعتی یک درمان طبیعی کم‌تر شناخته شده برای اضطراب است. کسانی که احساس بی‌قراری دارند یا مضطرب هستند، می‌توانند این گیاه دارویی را به صورت قرص مصرف کنند. این داروی گیاهی در عین حال به صورت پودری که در آب حل می‌شود نیز به فروش می‌رسد. گل ساعتی در بعضی از افراد احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند، بنابراین نباید آن را زمانی که قرار است روزتان را شروع کنید  یا در صورتی که قرار است پشت فرمان بنشینید، استفاده کنید. بهتر است از خواص درمانی این گیاه دارویی قبل از خواب یا پس از گذراندن یک روز استرس‌زا در محل کار برخوردار شوید.

۴. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی دیگر از داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر اضطراب و حمله هراس است. این گیاه دارویی، برای ترویج حس آرامش به طور گسترده‌ای در آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که اسانس آن را در انواع و اقسام شمع‌های عطری می‌بینید. اسطوخودوس را همچنین در مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از صابون‌ها و شامپوها می‌بینید. شما می‌توانید آن را به شکل قرص یا به صورت روغن معطر مصرف کنید. این گیاه دارویی را به صورت قرص می‌توانید صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بخورید و ببینید آیا در طول زمان تاثیر مثبتی روی شما دارد یا خیر. شما همچنین می‌توانید یک گلدان اسطوخودوس را در کنار تخت خواب‌تان یا جای دیگری در اتاق خواب‌تان قرار دهید. اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهانی است که تصور می‌شود به شما کمک می‌کند که خواب بهتری داشته باشید و زمانی که شما بهتر استراحت کنید، موقعیت‌های به طور بالقوه استرس‌زا ممکن است شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار ندهد در مقایسه با زمانی که دچار کمبود خواب و در نتیجه خسته هستید.

۵. گیاه دارویی رودیولا

گیاه دارویی رودیولا گاهی اوقات به عنوان ریشه طلایی نیز شناخته می‌شود. رودیولا یک گیاه به رنگ زرد و سبز روشن است که اغلب در طب شرقی استفاده می‌شود. این گیاه دارویی در واقع نوعی آداپتوژن (ماده‌ی انطباق‌پذیر) است، به این معنی که می‌تواند سطح استرس شما را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. متخصصان طب سنتی و غیر غربی روی تاثیر این گیاه دارویی قسم می‌خورند. این گیاه به عنوان مکمل و معمولا به شکل قرص، در داروخانه‌های مختلف یافت می‌شود. پیدا کردن این دارو ی گیاهی به صورت آنلاین نیز امکان‌پذیر است.

۶. گیاه دارویی کاوا

گیاه کاوا، که گاهی اوقات کاوا کاوا نیز نامیده می‌شود، یک درمان شناخته‌شده برای اضطراب است که می‌تواند از بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های محصولات بهداشتی یا داروخانه‌ها خریداری شود. اعتقاد بر این است که ریشه‌ی کاوا توانایی شناختی فرد را بهبود می‌بخشد و ماهیچه‌ها را ریلکس می‌کند و در نهایت باعث کاهش اضطراب می‌شود. این را در ذهن داشته باشید که گیاه کاوا ممکن است با الکل واکنش منفی نشان دهد، اما به هر حال در صورتی که با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است از مصرف الکل پرهیز کنید.

۷. ریشه‌ی سنبل الطیب

آخرین درمان‌ خانگی برای مقابله با اضطراب و حمله هراس ، ریشه‌ی سنبل‌الطیب است که معمولا به عنوان داروی خواب شناخته می‌شود، هرچند که اضطراب و حمله هراس و استرس را نیز کاهش می‌دهد. استفاده از این ریشه به قرن‌ها پیش و زمان یونانی‌ها و رومی‌های باستان برمی‌گردد. این گیاه دارویی بویی دارد که بعضی از آدم‌ها آن را دوست ندارند، اما شما می‌توانید آن را به صورت قرص، که کاملا بدون بو است مصرف کنید.

۷ درمان خانگی اضطراب و حمله هراس که بسیار موثر هستند

آیا علوم پزشکی استفاده از این مکمل‌ها را توصیه می‌کند؟

این سوال که علم پزشکی تا چه حد هر یک از این درمان‌های طبیعی را تأیید می‌کند، در نوع خود جالب است. اگر یک پزشک را در یکی از روستاهای هند یا چین ببینید، احتمال دارد که همه‌ی این داروها را مورد تأیید قرار دهند، در حالی که اگر پزشکی را در خیابان پارک در نیویورک ببینید، ممکن است واکنش متفاوتی را شاهد باشید. در بعضی موارد، آن‌چه شما می‌شنوید این است که تأثیر این مکمل‌ها عمدتا روان‌تنی خواهد بود، اما پاسخی که می‌گیرید به طور کامل بستگی دارد به این‌که با چه کسی مشورت می‌کنید.

شما باید خودتان چیزی را که روی بد‌ن‌تان تاثیر دارد پیدا کنید

فراموش نکنید که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نکته در مورد هر یک از این مکمل‌ها یا هر روش درمانی دیگر که در این نوشتار قید کردیم، این است که دارو یا روشی که برای یک نفر تاثیرگذار است، ممکن است روی شخص دیگری هیچ تاثیری نداشته باشد به این دلیل که نه تنها همه‌ی ما به لحاظ فیزیولوژیکی متفاوت و منحصر به فرد هستیم، بلکه هر کدام از ما سطح اضطراب متفاوتی هم داریم. یک نفر ممکن است اضطراب خفیفی در موقعیت‌های خاص داشته باشد، در حالی که فرد دیگری ممکن است حتی صبح‌ها برای خارج شدن از تخت خواب و سر کار رفتن دچار چالش بسیار زیادی باشد.

مکمل‌هایی که ما ذکر کردیم، اگر به درستی استفاده شوند، به احتمال بسیار زیاد خطری ندارند. به مهم‌ترین چیزی که باید نگران‌تان کند این است که شاید آن‌ها در درمان یا رفع اضطراب و عصبی بودن‌تان هیچ اثری نداشته باشند. شما می‌توانید هر یک از این داروهای گیاهی را برای مدتی استفاده کنید تا ببینید که آیا روی شما تاثیری دارند یا نه، و سپس ممکن است برای استفاده از آن‌ها یا متوقف کردن‌شان و امتحان کردن داروی دیگری تصمیم بگیرید. در مورد داروهای تجویزی یا انجمن‌ها نیز مانند روش‌های درمای دیگر، باید یکی دو چیز را که روی شما تاثیر دارد یا یک ترکیب که اثرگذاری‌اش را تجربه کرده‌اید، پیدا کنید.

آن‌چه مشخص است این است که اگر هیچ کاری نکنید، احتمالا همواره مضطرب خواهید بود و همچنین ممکن است به طور مداوم حملات ترس را تجربه کنید. بی‌تفاوتی بودن و عدم تمایل به بررسی گزینه‌های موثر روی شما، به این معنی است که کیفیت زندگی شما همچنان ضعیف خواهد بود و شاید این مهم‌ترین درسی باشد که می‌توانید بگیرید چرا که کیفیت زندگی‌تان با سلامت روان شما ارتباط مستقیم دارد.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: بتر هلپ

۷ درمان خانگی اضطراب و حمله هراس که بسیار موثر هستند


نوشته های مرتبط


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

خواص ورمیشل: ۶ مهمترین فایده رشته فرنگی برای سلامتی

خواص ورمیشل: ۶ مهمترین فایده رشته فرنگی برای سلامتی

ورمیشل گندم به عنوان خوراکی شناخته می‌شود که با استفاده از آرد گندم دست نخورده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *