صفحه اصلی / اصلی ها / ۶ توصیه که نوزاد خود را به خوردن غذای کودک عادت دهیم

۶ توصیه که نوزاد خود را به خوردن غذای کودک عادت دهیم

نوزادتان به غذا خوردن شما نگاه می‌کند، و طوری به نظر می‌رسد که انگار او هم می‌خواهد همان کار شما را انجام بدهد. او دهانش را باز می‌کند و به سمت غذا می‌آید. آیا اکنون می‌تواند زمان مناسبی برای غذاخور کردن او باشد؟ در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۶ توصیه که نوزاد خود را به خوردن غذای کودک عادت دهید را بدانید.

۶ توصیه که نوزاد خود را به خوردن غذای کودک عادت دهیم

اگر نوزادتان بین ۴ تا ۶ ماه سن دارد، می‌تواند سرش را بالا نگه دارد، و می‌تواند خودش روی یک صندلی بلند بنشیند و تعادلش را حفظ کند، پس آماده‌ی غذا خوردن است. (اگر بچه شیر می‌دهید، از پزشک بپرسید آیا باید غذا خوراندن به نوزاد را تا تمام شدن شش ماهگی‌اش به تاخیر بیندازید. دلیل: برای ارائه‌ی بهترین روش تغذیه‌ای به نوزاد).

اگر سعی کردید با یک قاشق کوچک به او غذا بدهید و غذا از دهان او بیرون ریخت، شاید بهتر باشد این کار را تا چند هفته‌ی بعد تکرار نکنید. نوزادان با واکنشی طبیعی متولد می‌شوند که باعث می‌شود موقعی که چیزی به دهانشان وارد می‌کنیم زبان‌شان را به بیرون هل بدهند. با گذر زمان این ویژگی از بین می‌رود.

مطلب مرتبط: شیر دادن به نوزاد: ۲۶ فایده تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

۱. اولین غذای کودک چه باشد؟

اکثر بچه‌ها اولین مزه‌ی غذای کودک را درون قاشق تجربه می‌کنند. وقتی به غذای کودک فکر می‌کنید، ممکن است ندانید که باید اولین خوراکی‌های کودک کاملا رقیق و آبکی باشند.

بسیاری از والدین تصمیم می‌گیرند ابتدا به نوزادشان غلات بدهند (برنج، جو دو سر، یا جو). یک محصول غله‌ای غنی شده از آهن را انتخاب کنید، چون در این مرحله از رشد، نوزاد برای سالم ماندن به آهن احتیاج دارد.

برای درست کردن آن، کمی غله‌ی پودر شده را با شیر مادر یا شیرخشک مخلوط کنید. با گذر زمان، او قادر خواهد بود از عهده‌ی خوردن چیزهای غلیظ و غلیظ‌تر بر بیاید و شما هم می‌توانید مایعات کمتری اضافه کنید.

هیچ قانون نوشته‌ شده‌ای وجود ندارد که نوزادان باید قبل از هر نوع غذای دیگری ابتدا غلات مصرف کنند. بعضی از پزشکان پوره‌ی سبزیجات را به عنوان یکی از اولین غذاهای ایده‌آل پیشنهاد می‌کنند. سایرین می‌گویند که پوره‌ی میوه‌ها هم خوب است. از پزشک‌تان نظر بخواهید و درباره‌ی هر نوع آلرژی یا نگرانی دیگری که ممکن است داشته باشید از او سوال کنید. اولین غذای کودک را که احساس خوبی نسبت به آن دارید برای نوزاد انتخاب کنید، مگر آنکه پزشک‌تان در این زمینه‌ توصیه‌ی خاصی داشته باشد.

ظرف یک دوره‌ی زمانی کوتاه، نوزادتان خوراکی‌های مختلف بسیاری را امتحان خواهد کرد، در نتیجه، مدت زمان زیادی دلتنگ خوراکی خاصی نخواهد ماند. بعد از چند ماه، نوزادتان غلات، دانه‌ها، سبزیجات، میوه، گوشت، ماهی، زرده‌ی تخم مرغ و محصولات لبنی مانند ماست و پنیر خواهد خورد.

مطلب مرتبط: تمرکز کودکان: ۲۰ روش افزایش تمرکز در کودکان بدون نیاز به دارو

۲. زمان صرف وعده‌ی غذایی را برای او به زمانی خاص تبدیل کنید

وقتی اولین لقمه‌ی غذای کودک را به نوزادتان تعارف می‌کنید، قاشق بچه را تا نصف پر کنید. حتما لبخند بزنید، و برای او کلماتی را زمزمه کنید و به نوزادتان بگویید که در حال غذا دادن به او هستید، تا بداند باید از خوردن غذای کودک لذت ببرد. این کار را به تجربه‌ای هیجان انگیز تبدیل کنید!

اگر نوزادتان بسیار گرسنه باشد، ممکن است دلش نخواهد طعم‌های جدید را امتحان کند و با قاشق به او غذا بدهید. ابتدا برای تسکین شدت گرسنگی اش به او شیر مادر یا شیر خشک بدهید. سپس سعی کنید غذای کودک به او بخورانید.

ممکن است دوست داشته باشید وقتی بقیه‌ی اعضای خانواده در حال خوردن هستند به او غذا بدهید، تا باعث شوید او احساس کند بخشی از گروه است. نکته‌ی مثبت: وقتی می‌بیند سایر اعضای خانواده بین هر لقمه مکث می‌کنند و وقتی سیر می‌شوند دست از غذا می‌کشند عادات خوب غذا خوردن را یاد می‌گیرند.

مطلب مرتبط: اعتماد به نفس کودکان: ۱۰ توصیه برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

۳. مراقب آلرژی‌ها باشید

به خاطر دلایل ایمنی و سلامت، در هر بار فقط چند مورد خوراکی به نوزادتان بدهید. هر بار که به او خوراکی‌های جدیدی می‌دهید که مزه کند، سه تا پنج روز صبر کنید و بعد خوراکی جدید دیگری به او بدهید. به این طریق، اگر نوزادتان واکنش بدی داشته باشد – راش، ناراحتی معده، یا آلرژی غذایی – درک اینکه چه خوراکی برای او مشکل ایجاد کرده است آسان‌تر خواهد بود.

در طول روز غذاهای جدید به او بدهید، تا اینکه بعد از خوردن بتوانید واکنش‌های او را زیر نظر بگیرید. این‌ قواعد برای تمام نوزادان صدق می‌کند، نه فقط کسانی از اعضای خانواده که به غذا آلرژی دارند.

چند غذا هست که بیشتر احتمال دارد نوزادها و کودکان به آن آلرژی داشته باشند مانند بادم زمینی، تخم مرغ، و صدف.

در سال‌های گذشته، پزشکان به والدین می‌گفتند این خوراکی‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارند، اما پژوهش‌های جدید آن طرز تفکر را تغییر داده است. اکنون، والدین می‌توانند تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، و سایر خوراکی‌هایی را که معمولا برای کودکان آلرژی زا هستند به نوزادان ۴ تا ۶ ماهه بدهند.

اگر کسی از اعضای خانواده‌تان به غذایی آلرژی دارد، در رابطه با هر گونه سوالی که ممکن است در مورد آلرژی نوزادتان به غذاها برای‌تان پیش بیاید با پزشک‌تان مشورت کنید.

عزت نفس کودکان: ۱۱ نکته کلیدی برای ایجاد عزت نفس در کودکان

۴. چقدر باید به نوزاد غذا بدهیم؟

ابتدا، یک یا دو قاشق غذا ممکن است تمام مقداری باشد که نوزادتان دلش می‌خواهد بخورد. مشکلی نیست. او هنوز و همچنان بیشترین کالری را از شیر مادر یا شیر خشک می‌گیرد. حتی چند لقمه هم غذای کودک کفایت می‌کند. یادتان باشد، در این لحظه او دارد به ایده‌ی خوردن غذای کودک عادت می‌کند. او مواد مغذی لازم را از شیر مادر یا شیر خشک می‌گیرد. تا زمانی که ۹ تا ۱۲ ماهه شود، سه وعده غذا در روز علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک مصرف خواهد کرد.

از کجا بفهمید سیر شده است؟ وقتی حسابی سیر شده باشد، سرش را بر می‌گرداند، قاشق را پس می‌زند، به جای خوردن با غذایش بازی می‌کند، یا حتی آن را تف می‌کند. نوزادها خیلی به ندرت پرخوری می‌کنند. پس اگر دارد به شما نشان می‌دهد سیر شده است کودک‌تان را به تمام کردن غذایش مجبور نکنید.

۵. لقمک‌هایی (فینگر فود) برای امتحان کردن

وقتی نوزادتان بتواند غذا را با انگشت‌هایش بگیرد و به سمت دهان ببرد، می‌تواند لقمک‌ها را هم امتحان بکند. حتما مواظب باشید هر چیزی که او در دهانش می‌گذارد بسیار نرم و کوچک باشد. انتخاب‌های خوب در این زمینه می‌توانند تکه‌ّهای کوچک موز کاملا رسیده، سیب زمینی خوب پخته شده، بیسکوییت مادر که خوب در آب حل می‌شود، و نخود منجمد باشند. اگر میوه به او می‌دهید، ابتدا پوستش را بکنید و خوب آن را بپزید. در غیر این صورت ممکن است در گلوی کودک‌تان گیر کند.

برای نوزادان جویدن شیرینی، سیب، یا سایر غذاهای سفت بسیار خطرناک است. می‌توانید غذاهای سفت را داخل ظرف‌ّهای له کننده‌ی مخصوص غذای کودک بریزید، تا نوزادتان بتواند از طعم و بافت غذای سفت بدون خطر خفگی لذت ببرد.

۶. خوراکی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد

بعضی غذاها و خوراکی‌ها هستند که هرگز نباید به نوزادتان بدهید:

– شیر گاو

نوزادان زیر ۱ سال نمی‌توانند شیر گاو را هضم کنند، که همین باعث می‌شود دچار مشکلات معده و کلیه شوند. شیر مادر و شیر خشک راحت هضم می‌شوند، و حاوی مخلوط درست و مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک هستند. سایر محصولات لبنی، ماننده پنیر و ماست مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

– عسل

تا یک سالگی به نوزادتان عسل ندهید. بعضی از پزشکان می گویند تا ۲ سالگی. این کار می‌تواند باعث مسمومیت غذایی حاد در نوزاد بشود.

– خطرات خفگی

نوزادها نمی‌توانند غذا را بجوند و اگر خوراکی‌های سفت و بزرگ یا دارای پوست را بخورند ممکن است دچار خفگی شوند. هرگز به نوزادتان انگور کامل، تکه‌های سیب، تکه‌های هات داگ، آجیل، پاپ کورن، یا میوه‌ی پوست دار ندهید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: webmd

۶ توصیه که نوزاد خود را به خوردن غذای کودک عادت دهیم


نوشته های مرتبط


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

۸ خاصیت شگفت‌انگیز روغن درخت سرو برای سلامتی

۸ خاصیت شگفت‌انگیز روغن درخت سرو برای سلامتی

روغن درخت سرو از برگ‌های سوزنی شکل این درخت مخروطی به دست می‌آید؛ درخت سرو …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *