صفحه اصلی / اصلی ها / ۱۰ نکته درباره طب سوزنی برای کاهش وزن که باید بدانید

۱۰ نکته درباره طب سوزنی برای کاهش وزن که باید بدانید

زمان محدود و هزینه‌های جاری زیاد آدم‌ها را وادار کرده‌اند برای کم کردن وزن‌ خود به دنبال روش‌ جایگزینی بگردند که کاربردی و در عین حال، موثر باشد، آن چنان زمان زیادی طلب نکند و هم‌چنین، هزینه‌ی بالایی نیز در بر نداشته باشد، و هم‌زمان، به آن‌ها امکان دهد بتوانند به صورت کامل به فعالیت‌های روزانه‌شان برسند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ نکته درباره طب سوزنی برای کاهش وزن را بدانید.

۱۰ نکته درباره طب سوزنی برای کاهش وزن که باید بدانید

در این شرایط، با یک جستجوی ساده می‌توانید به گزینه‌ی مناسبی برای کاهش وزن دست یابید؛ طب سوزنی. چرا؟ شرکت هر یک از جلسات طب سوزنی، علاوه بر آن‌که به فرایند کاهش وزن‌تان کمک می‌کند، می‌تواند باعث آرامش‌تان شود، و به خصوص، استرس و اضطراب‌تان را تسکین دهد.

آدم‌ها معمولا بعد از کسب نتایج مثبت یا منفی از سایر روش‌های کاهش وزن، هم چنان با ناامیدی به دنبال پاسخ‌های دیگری برای نیازهای‌شان می‌گردند (شاید بیش‌تر به خاطر مسائل زیبایی، و نه صرفا سلامتی).

طب سوزنی محبوب ترین گزینه

امروزه بعد از گذشت سال‌ها از ابداع طب سوزنی، از روش‌های سنتی آن گرفته تا روش‌های علمی، این روش به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های درمانی میان آدم‌ها تبدیل شده است.

روش‌های کاهش وزن به وسیله‌ی طب سوزنی شامل تحریک نواحی خاصی از بدن به وسیله‌ی سوزن‌های کوچک می‌شوند. طب سوزنی بر پایه‌ی این تصور استوار است که بدن مانند یک نقشه است که برای تحریک و فعال کردن نواحی خاصی از آن به منظور کمک به بهبود وضعیت سلامت بدنی و روانی، به نشانه گذاری نیاز دارد.

به علاوه، برای دست یافتن به اثرات مطلوب این روش در کاهش وزن، نیازی به استفاده از هیچ گونه دارویی وجود ندارد؛ اثرات مطلوب طب سوزنی را می‌توان، به خصوص، در طولانی مدت مشاهده کرد.

سابقه‌ی استفاده از طب سوزنی در کشور چین به حدود پنج هزار سال پیش باز می‌گردد؛ در آن زمان، برای درمان و کنترل وضعیت‌های پزشکی مختلف از سوزن‌هایی با مواد گوناگون استفاده می‌کردند.

امروزه، طب سوزنی را با استفاده از ابزارها و تجهیزات بی‌خطری انجام می‌دهند که معمولا از جنس ضد زنگ ساخته می‌شوند.

استفاده از طب سوزنی برای کاهش وزن

با این‌که طب سوزنی به عنوان یک روش پزشکی جایگزین شناخته می‌شود، شایسته‌ی ذکر است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) سال‌ها است که نتایج این روش درمانی را به رسمیت شناخته است.

طبق شواهد تجربی، این روش تاکنون برای هزاران نفر سودمند بوده است. در مقابل، لازم به ذکر است، هر گاه یک شخص بخواهد از یک روش خاص برای کاهش وزن استفاده کند، چه طبیعی و چه غیر طبیعی، نخست لازم است عوامل اصلی ایجاد وزن ناسالم‌اش را کنترل کند؛ این عوامل شامل سبک زندگی بدون تحرک و رژیم غذایی نامناسب می‌شوند.

در کنار استفاده از طب سوزنی برای کاهش وزن، به پیروی از رژیم‌های غذایی زجرآور نیاز نیست. فقط لازم است یاد بگیرید بر اساس قواعد برنامه‌ی کنترل سالم وزن که مخصوص شرایط بدنی‌تان طراحی می‌شود، غذا بخورید.

در ادامه‌ی این مقاله، به ۱۰ جنبه‌ی مهم از طب سوزنی برای کاهش وزن اشاره می‌کنیم که برای تصمیم‌گیری‌تان در خصوص استفاده از این روش برای کاهش وزن مفید خواهند بود.

۱. آیا طب سوزنی برای کاهش وزن کارساز است؟

این ادعا بر پایه‌ی این تصور استوار است که طب سوزنی باعث تحریک گردش خون در بدن می‌شود. این اثر برای جریان انرژی بسیار حیاتی به نظر می‌رسد، زیرا به قابلیت بدن برای سوزاندن کالری کمک می‌کند.

طب سوزنی برای رفع سایر عوامل اضافه وزن نیز کارساز است؛ این روش برای کاهش اشتها و افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) موثر است؛ این اثر باعث بهبود کاربرد مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی‌مان نیز می‌شود.

به علاوه، طب سوزنی استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد؛ هر دوی این موارد به عنوان عوامل اصلی افزایش مصرف غذا به شمار می‌روند.

طب سوزنی برای کاهش وزن

۲. طب سوزنی سطح اندورفین را افزایش می‌دهد

این روش درمانی می‌تواند سطوح اندورفین را افزایش ‌دهد (پیام رسان عصبی اوپیات).

نقش اندورفین در بدن با دستگاه لیمبیک یا کناره‌ای (دستگاهی که هیپوتالاموس به آن تعلق دارد) موجود در مغز در ارتباط است؛‌ مغز شامل گیرنده‌های خاصی است که می‌توانند به اندورفین واکنش نشان دهند.

طب سوزنی نمی‌تواند جایگزین خواست و اراده‌ی فردی برای کاهش وزن شود، ولی قطعا می‌تواند به بهبود توان افرادی که برای حل مشکل اضافه‌ وزن‌شان به اندازه‌ی کافی انگیزه دارند، کمک کند.

۳. طب سوزنی دارای برخی اهداف معین برای کاهش وزن است

در خصوص تاثیرات طب سوزنی برای کاهش وزن، مقاصد گوناگونی قابل شناسایی هستند:

الف. افزایش سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) برای سوزاندن موثر چربی.
ب. کاهش استرس به منظور پیشگیری از پرخوری اجباری افراد.
پ. بهبود کارکرد مناسب دستگاه گوارش.
ت. اصلاح هرگونه احتباس غیر معمول (مایعات) در بدن.
ث. رفع گرسنگی غیر ضروری.

طب سوزنی برای کاهش وزن

۴. طب سوزنی باعث تعادل نیروی حیات می‌شود

عده‌ای معتقدند نیروی حیات یا “‌چی‌“‌ در مسیرهای انرژی در سراسر بدن در گردش است. افزایش بیش از حد یا کمبود آن باعث ایجاد عدم تعادلی می‌شود که معمولا به صورت بیماری در بدن بروز می‌کند.

گفته می‌شود، تحریک نقاط طب سوزنی در بدن باعث اصلاح این عدم تعادل می‌شود. کمبود نیروی حیات (چی) عموما با فرایندهای انسدادی مرتبط با متابولیسم (سوخت و ساز)، گوارش، ایستایی خون، هورمون‌های مربوط به چاقی مفرط و غیره در ارتباط است.

۵. آدم‌های چاق معمولا دارای کمبود “‌چی‌”‌ هستند

چاقی مفرط را می‌توان به سه نوع طبقه بندی کرد:

الف. گرمای معده و روده
ب. کمبود “‌چی‌”‌ در طحال و معده
پ. کمبود “‌چی‌”‌ اولیه

۶. طب سوزنی در خصوص کاهش وزن دارای برخی مفاهیم درمانی است

الف. پاکسازی و کاهش گرما در معده و روده
ب. تنظیم “‌چی‌”‌ در اندام‌های فو (اشاره به ۶ اندام یانگ)
پ. افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) آب
ت. برقراری تعادل و تنظیم “‌چی‌”‌ و خون، یین و یانگ
ث. از بین بردن رکود “‌چی‌”‌ دفاعی

۷. از نظر طب سوزنی، برخی نقاط حساس در بدن وجود دارند

نقاطی که در پایین به آن‌ها اشاره خواهد شد، موقعیت‌هایی هستند که معمولا در طب سوزنی برای کاهش وزن، در آن‌ها سوزن فرو می‌کنند:

الف. معده: این نقطه عمدتا با چاقی مفرط آدم‌هایی در ارتباط است که همیشه، حتی وقتی سیر هستند، تمایل به خوردن غذا دارند.
ب. نقطه‌ی اندوکرین: چنان‌چه چاقی مفرط در اثر احتباس مایعات در بدن ایجاد شده باشد،‌ سوزن‌ها در این نقطه جای می‌گیرند.
پ. طحال: این نقطه با وضعیت‌های ناشی از عدم تعادل هورمونی از قبیل تغییرات سطوح قند خون در ارتباط است.
ت. تیروئید: این نقطه با کاهش نسبی متابولیسم (سوخت و ساز) ارتباط دارد.
ث. کلیه: این نقطه مستقیما با دستگاه عصبی و احتباس آب در ارتباط است.
ج. نقطه‌ی شنمن، طب سوزنی برای کنترل سطوح اضطراب: این نقطه مستقیما با محرک‌های روانشناختی نظیر اضطراب، تنهایی، و ناامیدی در ارتباط است.
چ. ریه‌ها: به آدم‌های معتاد به خوردن مربوط می‌شود.
ح. دهان: این نقطه‌ی طب سوزنی برای کاهش وزن به آدم‌های سیگاری و افرادی مربوط می‌شود که دچار پرخوری اجباری بدون درمان هستند.

۸. برخی نقاط روی گوش با کاهش وزن در ارتباط‌ هستند

در این روش، برخی نقاط روی گوش با سوزن‌های کوچکی تحریک می‌شوند؛ با توجه به اندازه‌ی این سوزن‌ها، می‌توان آن‌ها را در خانه یا محل کار نیز استفاده کرد.

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند، استفاده از سوزن در نقاط خاصی روی گوش می‌تواند به تنظیم سطوح انسولین کمک کند.

طب سوزنی برای کاهش وزن 8

۹. ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم

طب سوزنی روش درمانی جایگزین فوق‌العاده‌ای است که باید با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل همراه باشد. این مسئله نشان می‌دهد هم‌زمان با انجام طب سوزنی برای کاهش وزن، ایجاد تغییراتی در عادات غذایی و فعالیت‌های بدنی ضروری است.

در این شرایط، برنامه‌ی غذایی باید به شیوه‌ی زیر باشد:

الف. مواد غذایی مملو از قند و هم‌چنین، آن دسته از مواد غذایی را که به سادگی باعث رسوب چربی می‌شوند از برنامه‌ی غذایی حذف کنید.
ب. روزی دو لیتر آب بنوشید.
پ. مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب نظیر امگا-۳ و امگا-۶ را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. برخی از این غذاهای عبارت هستند از ماهی تن، ماهی سالمون، ماهی ساردین، و سایر انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی.
ت. سبزیجات مصرف کنید. سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. توصیه می‌شود از مصرف موز، پاستا، نان، سیب زمینی، برنج، و ذرت خودداری کنید، زیرا این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات‌هایی هستند که بدن می‌تواند به جای رسوب چربی، از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده کند. ولی این مواد غذایی باعث کند شدن فرایند کاهش وزن می‌شوند.
ث. از مصرف قهوه خودداری کنید، و به جای آن، برخی از ترکیبات یا دمنوش‌های گیاهی را مصرف کنید که باعث ناراحتی‌تان نمی‌شوند.

۱۰. سبک زندگی سالم داشته باشید

بررسی‌ها در خصوص اثربخشی طب سوزنی بر کاهش وزن شاید بازخورد بسیار مثبتی به همراه داشته باشند، ولی اگر این فرایند با رعایت مرتب یک رژیم غذایی سالم به بهترین شکل کامل شود، علاوه بر کاهش چند کیلوگرم وزن اضافه، باعث ایجاد تعادل در بدن نیز خواهد شد.

گذشته از این‌ها، اگر روزانه به طور مرتب دست‌کم ۲۰ دقیقه ورزش کنید، به بهبود عملکرد بدن‌تان از بسیاری جهات کمک خواهید کرد.

چنان‌چه این فرایند نتایج مطلوبی در بر نداشته باشد، یا اگر به طور کامل از نتایج حاصل راضی نباشید، طب سوزنی به همراه سبک زندگی سالم می‌تواند به تنهایی برای‌تان سودمند باشد؛ زیرا همین یک دوره‌ی درمان نیز تا حدود زیادی می‌تواند به تسریع فرایند کاهش وزن کمک کند.

برای کمک به کاهش وزن می‌توانیم از هر روش جایگزینی استفاده کنیم؛ ولی همواره باید انتقاد پذیر باشیم و تغییرات لازم را در عادات‌مان بپذیریم؛ به ویژه تغییراتی که علیه عواملی باشند که باعث کند شدن متابولیسم (سوخت و ساز) یا تجمع چربی، و در نتیجه،‌ افزایش وزن می‌شوند؛ بهتر است عادات بدمان را کنار بگذاریم، و در عوض، به چیزهایی عادت کنیم که برای وضعیت بدنی و روحی‌مان مفید باشند.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

منبع:thrombocyte

۱۰ نکته درباره طب سوزنی برای کاهش وزن که باید بدانید


نوشته های مرتبط


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

مواد غذایی حاوی فسفر: ۳۰ بهترین خوراکی سرشار از فسفر

فسفر دومین ماده‌ی معدنی فراوان در بدن ما است، اما به ندرت به آن فکر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *