صفحه اصلی / اصلی ها / ۱۰ فایده یک ساعت پیاده روی روزانه برای سلامتی و لاغری

۱۰ فایده یک ساعت پیاده روی روزانه برای سلامتی و لاغری

همان‌طور که می‌دانید، راه رفتن یا پیاده‌روی، بدون شک، یکی از ضروری‌ترین موارد فعالیت‌های روزانه است؛ و برای همیشه و تا آخر عمر برای همه‌ی انسان‌ها نیز همین‌طور خواهد بود. دلیل اهمیت پیاده روی این است که برای حرکت از یک مکان به مکان دیگر،‌ ما می‌توانیم فقط از دو پا استفاده کنیم؛ به همین خاطر نیز راه می‌رویم! پیاده روی می‌تواند معادل یک فعالیت ورزشی باشد. این فعالیت می‌تواند ظاهرمان را زیباتر، و هم‌زمان، حال‌مان را بهتر کند. اگر روزانه حدود یک ساعت که شامل تقریبا ۶ کیلومتر مسافت می شود پیاده روی کنید می توانید به نتایج اعجاب آوری در زیبایی و سلامتی خود برسید.

فایده یک ساعت پیاده‌ روی روزانه برای سلامتی و لاغری

فایده پیاده‌ روی روزانه برای سلامتی و لاغری

پیاده‌روی ثابت کرده است که برای به دست آوردن سلامتی و تناسب اندام، لازم نیست از فعالیت‌های ورزشی سخت و خشن استفاده کنید. انجام مرتب پیاده‌روی می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت انسان داشته باشد. اکنون، در ادامه‌ی این مقاله به فایده پیاده‌ روی روزانه به اندازه‌ی ۶ کیلومتر برای سلامتی و لاغری اشاره می‌کنیم.

۱.  پیاده روی روزانه به باریک شدن کمر کمک می‌کند

ابتدا، اگر کسی کم‌کم متوجه شد شکم‌اش در حال بزرگ شدن است یا کمر شلوارهای‌اش تنگ شده‌ است، وقت آن رسیده است که هر روز به پیاده‌روی برود. پیاده‌روی به عنوان یکی از روش‌های کاهش وزن، به تدریج، بعد از مدتی به صاف شدن شکم کمک می‌کند.

۲.روزی یکساعت پیاده روی احتمال ابتلا به آرتریت را کاهش می‌دهد

یکی از دلایل اصلی برای ابتلا به بیماری آرتریت، کم تحرکی مفاصل به شمار می‌رود. روزانه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه پیاده‌روی، به همراه استفاده از ۲۸ درمان خانگی برای درد آرتریت در انگشتان، کمر و پاها، می‌تواند به طور خودکار خطر ابتلا به التهاب مفصل و هم‌چنین سفتی مفصل ناشی از بیماری آرتریت را کاهش دهد.

۳. روزانه ۶ کیلومتر پیاده روی باعث کاهش وزن می‌شود

این خود دلیل آشکاری است که باید روزی ۶ کیلومتر پیاده‌روی کنید! تاثیر پیاده‌روی بر لاغری و سلامتی بدن شگفت‌انگیز است؛ پیاده‌روی کمک می‌کند وزن اضافه‌ای را که همیشه همراه خود به این طرف و آن طرف می‌برید کاهش دهید؛ و اگر بعد از مدتی که روزانه ۳۰ الی ۴۵ پیاده‌روی کرده‌اید، به ظاهرتان توجه کنید، متوجه خواهید شد که لباس‌های‌تان روز به روز برای‌تان گشادتر خواهند شد. بنابراین، به نظر می‌رسد، پیاده‌روی روش خوبی است برای آن‌که هر چیزی که در کمد لباس‌مان داریم، بر بدن‌مان به خوبی بنشیند.

۴. روزی یک ساعت پیاده روی به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می‌کند

گفته می‌شود فعالیت بدنی به اندازه‌ی رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل علائم دیابت نوع ۲ مفید است. فعالیت ورزشی سبک مانند پیاده‌روی به طور بالقوه می‌تواند میزان گلوکز موجود در خون را کاهش دهد، و به طور کلی باعث آسان‌تر شدن کنترل علائم دیابت نوع ۲ ‌شود.

هم‌چنین، پیاده‌روی علاوه بر آن‌که به کنترل بهتر علائم دیابت نوع ۲ کمک می‌کند، به عنوان اقدامی برای پیشگیری از سایر عوارض بیماری دیابت شناخته می‌شود.

۵. روزی ۶ کیلومتر پیاده روی باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود

استئوبلاست‌ها سلول‌هایی داخل استخوان‌ها هستند که به رشد اسکلتی بدن کمک می‌کنند؛ این سلول‌ها با افزایش فشار تحریک می‌شوند. وقتی پیاده‌روی می‌کنیم، بر روی استئوبلاست‌ها فشار وارد می‌شود؛ در نتیجه، استخوان‌های‌تان قوی‌تر و محکم‌تر خواهند شد.

۱۰ فایده یک ساعت پیاده روی روزانه برای سلامتی و لاغری

۶. روزانه ۶ کیلومتر پیاده روی باعث کاهش خطر استرس برای سلامتی می‌شود

استرس روانی یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که آدم‌ها در دنیای پرمشغله‌ی امروز به آن دست به گریبان هستند. حجم مشغولیت‌هایی که باید به آن‌ها فکر کنید و مشکلاتی که باید به آن‌ها رسیدگی کنید آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد بهترین کار این است که از دست تمام این عوامل استرس‌زا فرار کنید.

به همین خاطر نیز قدم زدن یا پیاده‌روی به عنوان یکی از ۲۳ راه علمی برای کاهش استرس در چند دقیقه شناخته می‌شود.

۷. به عنوان یک تمرین ورزشی با شدت کم شناخته می‌شود

پیاده‌روی طبیعتا یک تمرین ورزشی با شدت کم است، و به همین خاطر به آدم‌هایی که بعد از مدتی زندگی کم تحرک و آرام، تصمیم به فعال کردن سبک زندگی‌شان گرفته‌اند، توصیه می‌شود این کار را با پیاده‌روی آغاز کنند.

گذشته از این‌ها، برای انجام پیاده‌روی به هیچ نوع فشار، ضربه، لرزه، و غیره نیاز ندارید. پیاده‌روی فقط به حفظ سرعت و ریتم حرکت نیاز دارد.

۸. روزی ۶ کیلومتر پیاده‌روی باعث بهبود خلق و خو می‌شود

در ابتدا، شاید این گونه به نظر برسد که روزی ۶ کیلومتر پیاده‌روی کار خسته‌کننده‌ای باشد. ولی بعد، تمام این خستگی‌ها با افزایش ترشح اندورفین و بهبود وضعیت خلق و خوی‌تان جبران می‌شوند.

اندورفین پیام‌هایی به مغز ارسال می‌کند تا حال‌مان را بهتر کند. هم‌چنین، پیاده‌روی به کاهش تولید کورتیزول نیز کمک می‌کند؛ این هورمون باعث ایجاد استرس و بدخلقی می‌شود. چه چیزی بهتر از این است که در طول روز مثبت و پرانرژی باشید!

۹. روزی یک ساعت پیاده روی تمرینی برای تنفس است

پیاده‌روی به اندازه‌ی ۶ کیلومتر در روز به بهبود ریتم تنفسی، به خصوص در آدم‌ها مبتلا به بیماری آسم و سایر وضعیت‌های تنفسی کمک می‌کند. بیش‌تر بیماران مبتلا به آسم نگران این مسئله هستند که پیاده‌روی به سرعت باعث خستگی‌شان می‌شود؛ ولی در واقع این طور نیست.

در عوض، پیاده‌روی باعث افزایش ورود اکسیژن، باز شدن مجاری هوا و راحت‌تر شدن تنفس می‌شود. هم‌زمان، پیاده‌روی ریه‌ها را تقویت می‌کنند و از این طریق، باعث کاهش علائم بیماری آسم می‌شود.

۱۰. روزی ۶ کیلومتر پیاده‌روی اختلالات خواب را به حداقل می‌رساند

وقتی دچار اختلالات خواب هستید و با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید،‌ شاید بهتر باشد در طول روز فعالیت‌‌تان را در خارج از خانه افزایش دهید. فعالیت‌های ورزشی ملایم نظیر پیاده‌روی با ساده‌تر کردن انتقال از یک مرحله به مرحله‌ی دیگر خواب، باعث به حداقل رساندن علائم بی‌خوابی می‌شوند. به منظور بهره بردن از این فعالیت برای رفع بی‌خوابی، توصیه می‌شود صبح‌ها و عصرها پیاده‌روی کنید.

هشدارها و توصیه‌ها

الف. مسیر مورد علاقه و میزان زمانی را که برای این کار در اختیار دارید، از پیش تعیین کنید؛ زیرا ۶ کیلومتر پیاده‌روی ممکن است زمانی زیادی طول بکشد. حتما اطرافیان (همکاران یا خانواده) را از این مسئله مطلع کنید.
ب. همیشه، هر جایی که می‌روید، گوشی همراه و کیف حاوی کارت شناسایی و مقدار اندکی پول به همراه داشته باشید.
پ. هنگام شب لباس‌هایی بپوشید که نور را بازتاب می‌کنند و به آسانی قابل شناسایی هستند، و همیشه یک چراغ قوه دست‌تان باشد.
ت. وقتی به نظر می‌رسد هوا بارانی است، همراه خود یک چتر ببرید.
ث. کفش محکم و قدرتمندی بپوشید که مناسب زمین محل پیاده‌روی‌تان باشد. معمولا برای پیاده‌روی در زمین‌های سفت و چمن، پوشیدن کفش‌های کتانی یا راحتی توصیه می‌شود.

ج. در مسیرهایی پیاده‌روی کنید که آدم‌های دیگری نیز در آن‌جا حضور دارند؛ مسیرهایی که شب‌های نور کافی دارند، امنیت‌شان تامین شده است.
چ. هنگام پیاده‌روی همواره مراقب باشید. اگر از هدفون استفاده می‌کنید، صدای آن را به اندازه‌ی تنظیم کنید که بتوانید از حضور خودرو یا سایر آدم‌ها در اطراف‌تان باخبر شوید.ح. همیشه در جهتی از خیابان پیاده‌روی کنید که با خودروهای در حال عبور، رو در رو باشید.
خ. همیشه در پیاده‌روها و از کنار خیابان پیاده‌روی کنید.

د. همیشه مراقب ناهمواری‌ها یا گودال‌های موجود در پیاده‌روها باشید تا به زمین نیفتید. وقتی در اثر خستگی تمرکزتان را از دست می‌دهید، احتمال زمین خوردن بیش‌تر می‌شود.
ذ. هرگز بی‌محابا داخل خیابان نروید؛ هنگام پیاده‌روی حتما قوانین عبور و مرور را به خوبی رعایت کنید.
ر. هنگام گذر از عرض خیابان،‌ فقط هنگام سبز بودن چراغ عابر پیاده، و فقط از روی خط عبور عابر پیاده رد شوید.
ز. قبل از گذر از عرض خیابان، همیشه به چپ و راست‌تان کاملا دقت کنید.
ژ. همیشه قبل از شروع پیاده‌روی‌، بدن‌تان را به خوبی گرم کنید.

چگونگی شروع روزانه ۶ کیلومتر پیاده روی

پیاده‌روی به طول ۶ کیلومتر با سرعت بالا حدود ۴۲ دقیقه، با سرعت متوسط حدود ۶۰ دقیقه، و با سرعت پایین و ملایم نزدیک به ۷۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

قبل از شروع پیاده‌روی حتما از رعایت برخی اصول اطمینان حاصل کنید؛ لباس راحت، روشن، و مناسبی بپوشید که بتوانید به آسانی حرکت کنید؛ به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آب‌رسانی کنید؛ و تمام وسایل ضروری و مورد نیاز از قبیل گوشی همراه، کیف پول و کارت شناسایی را در جیب لباس یا کوله پشتی‌تان به همراه داشته باشید.

در واقع،‌ اگر در گوشی همراه‌تان اپلیکیشنی دارید که مسافت طی شده را محاسبه می‌کند، آن را فعال کنید تا از میزان زمان صرف شده، مجموع مسافت طی شده، تعداد قدم‌ها، و حتی میزان کالری که در هنگام پیاده‌روی سوزانده‌اید را باخبر شوید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -امیر رضا مصطفایی

منبع:drhealthbenefits

۱۰ فایده یک ساعت پیاده روی روزانه برای سلامتی و لاغری


 

نوشته های مرتبط


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

درمان درد ساق پا: ۱۶ درمان خانگی موثر برای سندرم شین اسپلینت

درد ساق پا (شین اسپلینت) یا  سندرم استرس تیبیا میانی (MTSS) وضعیت دردناکی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *