صفحه اصلی / اصلی ها / ۱۰ روش برقراری ارتباط کاری مثبت و انجام کار تیمی با همکاران

۱۰ روش برقراری ارتباط کاری مثبت و انجام کار تیمی با همکاران

پشت پرده شرکت‌ها، اعضاء واقعی که برای رسیدن به اهداف شرکت کار می‌کنند، دارایی‌های اصلی محسوب می‌شوند. برای تمام اعضاء تیم مهم است که اهداف مهم را هم در سطح فردی و هم در سطح سازمانی در پیش روی خود قرار دهند. حتی با کوچک‌ترین اختلاف میان دو کارمند، ممکن است تمام تیم به مشکل بخورد و افراد، کاهش موفقیت سازمانی را بپذیرند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ روش برقراری ارتباط کاری مثبت و انجام کار تیمی با همکاران را بدانید.

۱۰ روش برقراری ارتباط کاری مثبت و انجام کار تیمی با همکاران

هر کارمندی به عنوان یک انسان، دیدگاه  و احساس متفاوتی برای رسیدن به اهداف شخصی و همچنین اهداف شرکت دارد. به همین دلیل، دوستانه بودن روابط کاری میان کارمندان اهمیت بسیاری دارد. این رابطه دوستانه به اعضاء تیم کمک می‌کند که به عنوان یک تیم، عملکرد خوبی داشته باشند. نتیجه نهایی این کار یک نیروی کار توانا خواهد بود که به دنبال دست یافتن به موفقیت سازمانی هستند.

بیایید به روش‌های برقراری ارتباط کاری مثبت و کمک به همکاران برای کار تیمی نگاهی بیندازیم:

برقراری ارتباط کاری مثبت

۱. به زمان همکار خود احترام بگذارید

مهم نیست که در چه حوزه‌ای کار می‌کنید یا با چه سازمانی همکاری دارید. هر حوزه‌ای، کارهای مختلفی که توسط کارمندان انجام می‌شود را در برمی‌گیرد. در هر سازمانی، کارهایی وجود دارد که باید با یک سرعت خاص و در یک بازه زمانی مشخص انجام شوند.

گاهی وقت‌ها باید یک توالی میان انجام کارها و فرایندها وجود داشته باشد تا فرایند بعدی در توالی انجام شود. برخی روش‌ها به عملکرد بعضی از اعضاء یک تیم بستگی دارند بنابراین بقیه همکاران می‌توانند مراحل بعدی آن توالی را انجام دهند. هدف نهایی این برنامه این است که کار باید سر زمان مشخص انجام شود و نباید در تاریخ نهایی که برای هدف تعیین شده است تعویقی بیفتد.

در موقعیت‌هایی که دیگران تحت تاثیر عملکرد یا کارهای شما هستند، لازم است به زمان و تلاش آن‌ها احترام بگذارید و اطمینان حاصل کنید که مسئولیت خود را انجام داده‌اید.

همچنین به یاد داشته باشید که شما باید در دسترس دیگران باشید تا از شما کمک بخواهند. به طور کلی، هدف شما باید بر این مسئله متمرکز شود که کار به تعویق نیفتد و شما مانند یک فرد متخصص آن را انجام دهید.

مطلب مرتبط: روحیه کاری: شناخت انواع روحیه و ۱۰ عامل موثر بر روحیه کارکنان

۲. مراقب رسانه اجتماعی باشید

با افزایش روزافزون فضای دیجیتال، ممکن است ایده ارتباط دادن همکاران در شبکه‌های اجتماعی به ذهن‌تان برسد. اگرچه در عمل، ضرر خاصی ندارند اما باید در زمان برقراری ارتباط کاری مثبت ، احتیاط به خرج دهید.

دلیل ساده پشت این این مسئله نیز این است که یک حرکت اشتباه می‌تواند شهرت شما را به خطر بیندازد و همچنین، همکاران‌تان به دیدگاه اشتباهی درمورد شما برسند.

بنابراین بهتر است قبل از وارد شدن در این مسیر، سیاست شبکه‌های اجتماعی سازمان خود را مشخص کنید. اگر این سیاست‌ها، ارتباط همکاران را محدود کند، باید به آن‌ها احترام بگذارید.

۳. ارتباط یک اصل است

رابطه یکی از مسائل کلیدی است که بر نحوه ارتباط شما با دوستان و کارمندان تاثیر می‌گذارد. نقش برقراری ارتباط کاری مثبت بسیار اهمیت دارد. رسیدن به اهداف همکارانه در یک سازمان و انجام برخی کارها برای رسیدن به موفقیت، اهمیت زیادی دارد.

به هرحال، خطر بزرگی در ارتباط وجود دارد. به عنوان بخشی از ماهیت انسانی، معمولا فرض را بر این می‌گذاریم که فردی که رییس ماست باید چیزی که می‌گوییم را بفهمد. اما این همیشه درست نیست.

بنابراین، گرفتن بازخورد بسیار مهم است. بازخورد کمک می‌کند متوجه شوید که آیا پیام‌تان به همان‌گونه که هست فهمیده شده یا نه. اگر پیام، آن‌گونه که انتظار می‌رفت به مقصد مورد نظر نرسید می‌توان از فعالیت‌های اصلاحی استفاده کرد.

ارتباط ضعیف باعث ایجاد استرس و عدم اطمینان در میان کارمندان می‌شود. ارتباط ضعیف می‌تواند مانع از رسیدن پیام‌های ضروری شده و درنتیجه به مشکلات سازمانی منجر شود که تمام کردن این بازی، کار سختی است.

برای جلوگیری از سوء تفاهم و آشفتگی، از طریق یک سری دستورات ارتباط برقرار کرده و شکل رسمی ارتباط را دنبال کنید. بنابراین برای انجام صحیح کارها، ارتباط از طریق نامه یا هر راه ارتباطی رسمی دیگر، روش مناسبی است.

مطلب مرتبط: ۲۸ نشانه که همکار شما بهترین دوست تان است

۴. بازخورد مهم است

به همان اندازه که گرفتن بازخورد از دیگران مهم است، دان بازخورد نیز اهمیت دارد. فقط شما نیستید که به بازخورد نیاز دارید بلکه همکاران شما نیز به آن نیاز دارند تا از نحوه عملکرد خود آگاه شوند.

بازخورد شما به دیگران کمک می‌کند که در کار خود موفق شوند همان‌گونه که به شما کمک می‌کند. دادن بازخورد سازنده به همکاران در زمان مناسب و به شکل مناسب به پیشرفت آن‌ها کمک کرده و به موفقیت سازمان منجر می‌شود.

اگر بازخوردی که دوست دارید از همکاران خود دریافت کنید را به آن‌ها بدهید، آن‌ها برای نظر شما ارزش قائل شده و تفکری مثبت درمورد شما خواهند داشت.

۵. آداب معاشرت را رعات کنید

احوالپرسی کردن با همکاران آن‌قدر عادی به نظر می‌رسد که ممکن است فکر کنید چرا در این فهرست قرار می‌گیرد. به هرحال، تا زمانی که درمورد ساخت محیط کاری مثبت صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم این مورد را نادیده بگیریم.

ممکن است با مورد احوالپرسی کردن با همکاران متعجب شوید! متواضع بودن هیچ وقت به کسی ضرر نمی‌رساند حتی اگر چیزی در قبالش به دست نیاورید.

همچنین، اگر می‌خواهید اعتماد همکاران خود را جلب کنید باید با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید. این کار، اساس ساخت یک تیم توانا است.

مطلب مرتبط: همکار بد: ۶ روش کنار آمدن با همکار بدقلق

۶. به خودتان کمک کنید

زمانی که در محل کار هستید، نباید رفتار بدی که در خانه دارید را داشته باشید. هیچ کدام از همکاران‌تان صبح‌ها از خواب بیدار نمی‌شوند تا حرف‌های شما را بشنوند و به سوالات شما جواب دهند. اما به هرحال ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که باید از دیگران کمک یا راهنمایی بخواهید.

در این موقعیت، سعی کنید اطلاعاتی را درمورد سوال خود جمع‌آوری کنید یا این‌که اطلاعات درمورد سوالی که می‌خواهید از فرد دیگری بپرسید را در اینترنت جستجو کنید.

حداقل زمانی که با شک و تردید خود به سمت کسی می‌روید و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید را نیز به او می‌گویید، آن‌ها تلاش شما برای رسیدن به جواب را تحسین می‌کنند.

این کار به آن‌ها حس مهم بودن می‌دهد، به سوالات شما جواب می‌دهند و در رسیدن به هدف‌ها و انجام کارهای‌تان به شما کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۴ ویژگی که یک تیم موفق کاری را می سازد

۷. با همه رفتار برابر داشته باشید

به عنوان عضوی از یک تیم، کار شما این نیست که بگویید چه کسی بهتر است و چه کسی بدتر. سیاست‌های سازمانی می‌توانند بازی مرگباری باشند و اگر شما یک بازیکن حرفه‌ای نباشید، نباید خود را در موقعیتی قرار دهید که وجهه شما را خراب کند.

شایعه‌سازی ممنوع است و پخش شایعه چیزی است که باید به طور کلی جلوی آن را بگیرید. متواضعانه رفتار کنید و اگر کسی نیز سعی کند که شما را در موقعیت مکالمه قرار دهد، با احترام از آن جلوگیری کنید. هر کاری کنید تا از این موقعیت خارج شوید.

اگرچه حرف زدن پشت سر مردم ممکن است در ابتدا جالب باشد اما در آینده به ضرر شما تمام می‌شود.

همچنین به یاد داشته باشید که هیچ کس در سازمان دائمی نیست. مردم و جایگاه‌شان تغییر می‌کند. بهتر است که دیدگاه‌تان درمورد دیگران را در سر خود نگه دارید.

زمانی که با همه به صورت مساوی رفتار می‌کنید، همیشه در یک محیط کاری مثبت خواهید بود.

۸. اشتباهات خود را بپذیرید

اشتباه‌ها اتفاق می‌افتند و یکی از واقعیت‌ها درمورد اشتباه‌ها این است که ممکن است از هر کسی سر بزند. عاقلانه‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که اشتباه خود را بپذیرید.

سرزنش کردن نه تنها وجهه همکاران‌تان بلکه وجهه شما را نیز خراب می‌کند. بهتر است همیشه از دعوا و بحث با دیگران خودداری کنید. اشتباهات خود را بپذیرید و به دنبال راهی برای رفع آن‌ها باشید. برای برقراری ارتباط کاری مثبت با همکاران‌تان، باید این مسئله را رعایت کنید.

۹. مسئولیت‌ها را بپذیرید

گذاشتن کارها بر وش دیگران زمانی که کار بسیار زیادی دارید ایرادی ندارد. اما زمانی که کاری را بر عهده شما می‌گذارند باید مسئولیت انجام آن را پذیرفته و آن را روی دوش دیگران نگذارید.

گذاشتن مسئولیت کار خود بر دوش دیگران باعث ایجاد مانع ارتباطی بین شما و همکاران شده و ممکن است آن‌ها از ارتباط با شما خودداری کنند. زمانی که در یک تیم کار می‌کنید، وظیفه شما همکاری کردن و ساخت ارتباط مثبت با هم تیمی‌هاست.

۱۰. در برنامه‌های تکمیلی شرکت کنید

به عنوان عضوی از تیم، باید این واقعیت را بگویید که به اعضاء گروه اهمیت می‌دهید و همچنین به دنبال رسیدن به اهداف تعیین شده توسط گروه هستید.

هر وقت فرصتش را داشتید درمورد عملکرد کاری خود از همکاران بپرسید تا بدانید آیا چیزی هست که باید بهبود ببخشید یا نه.

آماده تغییر و پیشرفت باشید. این کار در نشان دادن شما به عنوان یک کارمند مسئول و مشتاق به یادگیری تاثیر دارد.

حرف آخر

این‌ها روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها، اعضاء تیم می‌توانند برقراری ارتباط کاری مثبت را بین خود سامان دهند و برای پیشرفت سازمان کار کنند. این کار، بهترین چیز برای موفقیت سازمان و ایجاد محیط مطمئن و صادقانه بین کارمندان است.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع:lifehack

۱۰ روش برقراری ارتباط کاری مثبت و انجام کار تیمی با همکاران


 

 

نوشته های مرتبط


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی ۱۰ ابزار رایگان در مدیریت و پشتیبانی سایت

معرفی ۱۰ ابزار رایگان در مدیریت و پشتیبانی سایت

برای راحت کردن فعالیت های خودتان در مدیریت کسب و کار اینترنتی در خیلی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *