صفحه اصلی / کسب و کار / چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ | برنامه ریزی برای کسب و کار

چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ | برنامه ریزی برای کسب و کار

چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ | برنامه ریزی برای کسب و کار
چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟

وقتی‌که یک ایده شفاف از کسب‌وکار خود دارید، نوشتن یک پروپوزال تجاری شاید به نظر غیرضروری باشد اما قطعا در بلندمدت مفید است. اینگونه می‌توانید با روش‌های راحت‌تری نیازهای مشتری را شناسایی کرده و بصورت کاملا حرفه‌ای آن را بررسی کنید و مطابق آن‌ها پروژه را پیش ببرید. اما سوالی که برای اکثر دوستان طراح مطرح می‌شود این است که چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ کار چندان پیچیده‌ای نیست و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را جدی بگیرید تا روند کار خود را به نحو احسنت پیش ببرید.

چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟

این مقاله اهمیت یک برنامه ریزی برای کسب و کار را به شما آموزش می‌دهد و طی ۷ مرحله کمک می‌کند تا یک برنامه جامع مخصوص به خود را بنویسید.

  1. اهداف کسب‌وکار را تعیین کنید.
  2. محصولات و خدمات را تشریح کنید.
  3. مخاطب هدف را تعریف کنید.
  4. برنامه بازاریابی را تبیین کنید.
  5. نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی را مشخص کنید.
  6. امور حقوقی را در نظر بگیرید.
  7. امور مالی را برنامه‌ریزی کنید.

چرا طراحان وب به برنامه کسب‌وکار نیاز دارند؟

طراحی وب به‌تنهایی فقط محدود به تمام کردن یک پروژه است اما به‌عنوان یک کسب‌وکار باید به آینده و ماندگاری آن کسب و کار نیز فکر کنید و اینجاست که داشتن برنامه ریزی برای کسب و کار یک مسیر مشخص را تعیین می‌کند. پس چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟

یک برنامه کسب‌وکار ساختار شرکت را تعیین می‌کند و در مدیریت کارکنان، مشتری‌ها و پروژه‌ها کمک می‌کند علاوه بر اینکه در جلب سرمایه‌گذار و شریک نقش دارد چرا که ثابت می‌کند شما ارزش سرمایه‌گذاری یا شراکت را دارید.

چگونه یک برنامه کسب‌وکار ایجاد کنید؟

چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ | برنامه ریزی برای کسب و کار

نوشتن یک برنامه کسب‌وکار زمان و برنامه‌ریزی زیادی احتیاج دارد اما در این مقاله کل روند را به ۷ مرحله ساده تقسیم‌بندی کرده‌ایم تا کار شما را آسان کنیم.

قدم ۱: اهداف کسب‌وکار را تعیین کنید

تعیین اهداف، شما را در یک مسیر مشخص نگه می‌دارد و هویت برند را جا می‌اندازد. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید ما پیشنهاد می‌کنیم از متد SMART استفاده کنید که ویژگی‌های اهداف را مشخص می‌کند. یک هدف باید دقیق، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌گرا بوده و سررسید داشته باشد.

قدم ۲: محصولات و خدمات را تشریح کنید

مرکز ثقل هر کسب‌وکاری یک محصول یا خدمت است؛ پس باید به‌ تفصیل در برنامه ریزی برای کسب و کار معرفی شود که چگونه تولید و فروخته می‌شود.

توضیح دهید که محصولات و خدمات شما چه راه‌حلی برای کدام مشکل ارائه می‌دهند و چگونه زندگی مشتری را در مقایسه با رقبا بهتر می‌کنند. هزینه‌های تولید و قیمت فروش محصولات و خدمات را هم در این بخش بیان کنید.

قدم ۳: مخاطب هدف را تعریف کنید

بدون مشتری، کسب‌وکار شما درآمدی نخواهد داشت و بدون تحقیق بازار هم نمی‌دانید که چه کسی حاضر است برای محصولات یا خدماتتان بهایی پرداخت کند.
پس ابتدا یک پرسونای دقیق برای مخاطب هدف خود تعریف کنید تا بتوانید استراتژی بازاریابی هدفمند داشته باشید.

چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ | برنامه ریزی برای کسب و کار

قدم ۴: برنامه بازاریابی را تبیین کنید

برنامه بازاریابی در واقع تشریح شیوه گسترش برندتان در بین مصرف‌کنندگان است. تحقیق زیادی نیاز دارد و انواع متنوعی استراتژی برای اجرا وجود دارد.

خبرنامه ایمیلی، کمپین شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا تکنیک‌های هوشمندی هستند که منجر به Lead بیشتری می‌شوند اما انتخاب کانال‌های بازاریابی به مخاطب هدف شما بستگی دارد. آیا تا اینجای کار متوجه شدید که چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟

قدم ۵: نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی را مشخص کنید

دو بخش مهم وجود دارد که کسب‌وکار شما برای ادامه کار به آن‌ها نیاز دارد: نیروی انسانی و تجهیزات. نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی، کار را آسان‌تر می‌کنند پس باید در برنامه کسب‌وکار به همراه هزینه و دلیل استفاده بیان گردند.
کارکنان موردنیاز هم باید در برنامه کسب‌وکار منظور گردند چرا که هر مهارتی که خود شما ندارید یا فرصت انجام آن را ندارید اما برای رسیدن به اهداف شرکت لازم است، باید استخدام شود.

ساختار سازمانی هم باید تعریف شود تا نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر مشخص گردد که در نتیجه منجر به تولید محصولات و خدمات باکیفیت شود.

قدم ۶: امور حقوقی را در نظر بگیرید

چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ | برنامه ریزی برای کسب و کار

تعاملات قانونی و مالی با سرمایه‌گذاران و مشتریان بخشی از خدمات یک وکیل تجاری است که مانند یک سرمایه‌گذاری برای امنیت آینده مالی است.

قراردادهایی مانند لایسنس نرم‌افزار و قیمت‌گذاری پروژه‌ها برای ایجاد درآمد لازم هستند. اینجاست که حضور یک وکیل از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

قدم ۷: امور مالی را برنامه‌ریزی کنید

در آخر، باید یک برنامه مالی برنامه‌ریزی کنید. تا اینجا هزینه‌های تولید، بازاریابی، کارکنان و امور قانونی را مشخص کرده‌اید پس باید همه را در کنار هم قرار دهید و یک تصویر مالی شفاف ایجاد کنید.

برای توسعه کسب‌وکار باید یک سیستم قوی مالی داشته باشید و تعیین کنید که چه زمانی دریافت‌ها و پرداخت‌ها انجام شود.
دریافت سرمایه از طریق وام یا سرمایه‌گذار هم باید مشخص شود تا کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده و توسعه دهید. حضور یک حسابدار برای امور مالی ضروری است و رابطه‌ای که تشکیل می‌شود در طول عمر کسب‌وکار به شما خدمات فراوانی خواهد رساند.

برنامه ریزی برای کسب و کار

اینکه بدانیم چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ شاید هیجان‌انگیزترین بخش راه‌اندازی کسب‌وکار نباشد اما ضروری است تا مسیر حرکت و توسعه را مشخص کند و آینده کسب‌وکار شمارا تضمین کند. نظر شما چیست؟ آیا برنامه کسب‌وکار طراحی وب خود را نوشته‌اید؟

منابع:

مشاوره آموزشی رایگان

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی مجموعه همیار آکادمی استفاده نمائید.


 

مشاوران آموزشی

همیار آکادمی

پاسخگوی شما هستند


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

بهترین هاست لینوکس | هاست لینوکس | هاست لینوکس چیست

بهترین هاست لینوکس | هاست لینوکس | هاست لینوکس چیست

بهترین هاست لینوکس شما دارای هر که کسب‌وکاری باشید برای موفقیت بیشتر نیازمند داشتن یک …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *