صفحه اصلی / Growth Hacking / هک رشد یا خلق رشد چیست؟

هک رشد یا خلق رشد چیست؟

امروزه اصطلاح هک رشد یا خلق رشد چیست؟ را زیاد شنیده ایم ، برخی از اوقات با خودمان فکر می کنیم ، این اصطلاح هم همانند برخی موارد که به طور دوره ای بر سر زبان ها می چرخد و بعد از مدتی از یادها فراموش می شود.

البته این یک تفکر خوبی میباشد استارتاپ‌ و کسب‌و‌کارهای اینترنتی، دنیایی می باشد که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی می نمایند و در مرحله بعد می گویند: این هم انقلاب بعدی دنیای استارتاپ همه‌ی ما این اصطلاحات را بارها و بارها شنیده ایم و یکی دو بار هم به دام‌شان افتاده ایم .

در خیلی از مواقع یک تکنیک ساده بازاریابی را با همین کلمات دهان پر‌کن به ما قالب می کنند و برخی مواقع دیگر ، مشاوران و منتورهای دنیای استارتاپ با چنین کلماتی ما را مرغوب دانش و اطلاعات به‌روز خود کرده‌اند.

بنابر این  ، همین اول کار باید بگویم که هک رشد از آن دسته اصطلاحات نمی باشد . هک رشد واقعاً وجود داشته و اگرچه در حوزه‌هایی با بازاریابی در یک راستا نمی باشد ، اما علم مجزایی از فعالیت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی می باشد .

هک رشد چیست؟

در بخش اول از سری مقالات هک رشد یا Growth Hacking با اصول این مفهوم آشنا می شویم و توضیح خواهیم داد که هک رشد اساساً چیست و به چه کار خواهد آمد ؟

هک رشد (خلق رشد) ، به معنای فرآیند آزمایش و تجربه‌ی سریعِ شیوه‌های کارآمدِ رشد و پیشرفت کسب‌و‌کار در حوزه‌های بازاریابی و توسعه‌ی محصول می باشد .

هک رشد یا خلق رشد به مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و اقدامات معمول بازاریابی گفته می شود که با هدف رشد دادن یک کسب‌وکار انجام خواهد شد.

اما میخواهیم از تعریف های رسمی و کتابی جدا شویم با نگاه کلی تر به مفهوم هک رشد و هکر رشد را بشناسیم ، هک رشد به این معنا می باشد میانبر زدن از شیوه‌های معمول بازاریابی و جلب توجه کاربر، به شیوه‌هایی سریع تر ، کارآمدتر و کم‌هزینه‌ترمی باشد .

هک رشد یا خلق رشد چیست؟

ما در ادامه‌ی این مقاله شما را با مفهوم هک رشد بیشتر آشنا می سازیم:

تاریخچه هک رشد:

میخواهیم داستان را از اول تعریف کنیم . اصلاً چه شد که مفهوم هک رشد و هکر رشد متولد شدند؟

اصطلاح هک رشد در سال ۲۰۱۰ توسط شان الیس ایجاد می شود. وقتی از او پرسیده شد چرا این اصطلاح را ایجاد نموده اید ، این پاسخ را بیان کردند:

به خاطر سرخوردگی و ناکامی‌ در استخدام کسی که بتواند در استارتاپ‌ها جایگزین خودم شود

شان به چندین شرکت و استارتاپ کمک کرده بود در مدتی کوتاه، رشدی فوق‌العاده را تجربه نموده است. از همین رو دلیل هر کس که می‌خواست پایه‌ی کاربران خودش را رشد دهد ، ار ز او کمک می گرفت از همین رو ، شان درصدی از سهام و مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می کرد و قطار آن استارتاپ را روی ریل می‌انداخت.

استارتاپ:

در حقیقت ، شان کسی بود در راستای هک رشد یا خلق رشد چیست؟ بعد از ورود در هر استارتاپی ، رشد سریع آن را تضمین می‌کرد، ساختارها را درست می‌کرد، فرآیندها را به سمت رشد بیشتر هدف‌گذاری می نمود و طرز فکر استارتاپ را اصلاح می نمود در پایان هم سوئیچ ماشین رشد را به کسی دیگر تحویل می‌داد و به سراغ استارتاپ بعدی می‌رفت. اما دقیقاً همینجا بود که مشکلات شروع می‌شد.

او برای پیدا کردن جایگزین خودش به رزومه‌هایی برخورد می کرد که اگرچه پربار و سرشار از تجربه بودند ، اما آن چیزی که شان به دنبال او بود را نداشتند . خیلی متقاضیان مدارک بازاریابی و تجربه‌های گرانبهای بازاریابی داشتند ،اما همچنان در آن میان چیز های به چشم نمیخورد مشکلی که امروزه خیلی از مدیران سایت برای پیدا کردن پشتیبان سایت دارند.

در واقع شان به مسائلی برخورد می کرد که در آنها تردد داشت که بتوانند جایگزین خوبی به جایی او شوند و همینطور بتوانند قطار استارتاپ را به خوبی در ریل رشدِ سریع،  هدایت نمایند . او می‌دانست استراتژی‌هایی که برای خلق رشد سریع استفاده نموده است، چیزی نیست که در کتاب‌های درسی یا دوره‌های معتبر بازاریابی به بازاریابان آموزش داده شوند .

مراحل اولیه :

او از این موضوع اطلاع داشت که یک بازاریاب اگرچه حوزه تمرکزش در بازاریابی بسیار فراوان و گسترده می باشد و مجموعه مهارت‌های به شدت ارزشمندی در اختیار خواهد داشت ، اما اینها لزوما آن چیزی نمی باشد که یک استارتاپ در مراحل اولیه فعالیت و حیات خود نیازمن او باشد .

در مراحل اولیه‌ی حیات یک استارتاپ شما به کسی که تیم بازاریابی را تشکیل خواهد می دهند و مدیریت می نماید ، فروشندگان خارج از شرکت را مدیریت نماید یا حتی یک طرح بازاریابی استراتژیک برای دستیابی به اهداف شرکت تدوین کنید ، احتیاج ندارید.این نکته را فراموش نکنید که در ابتدای کار شما یک چیز و فقط یک چیز می‌خواهید: “رشد”

شان، در ابتدا با بازاریاب‌ها کار میکر کرد اما آنچه او می‌خواست عملی نمی شد، این بود که در پایان تصمیم گرفت عنوان آگهی شغلی مورد نظرش را طوری انتخاب نماید که دقیقاً با کارکرد آن جایگاه شغلی، همخوانی داشته باشند. به این ترتیب اصطلاح هکر رشد متولد شد.

هکر رشد:

هکر رشد جایگزینی برای بازاریاب نمی باشد . هکر رشد بهتر یا بدتر از بازاریاب هم نمی باشد ؛ بلکه عنوانی کاملاً متفاوت از بازاریاب است. خود شان الیس در خلاصه‌ترین شکل، هکر رشد را تعریف نموده است

هکر رشد کسی می باشد که فکر و ذکرش همه‌ی همّ و غمش متوجه رشد کسب‌و‌کار باشد هر تصمیمی که هکر رشد می گیرد در جهت ایجاد رشد میباشد . هر استراتژی هر تاکتیک و هر طرحی که او پیاده می‌کند، هیچ چیزی را دنبال نمی‌کند مگر خلق رشد.

رشد خورشیدی می باشد که هکر رشد در مداری همیشگی به دور آن می‌چرخد. البته بازاریابان سنتی هم به رشد اهمیت می‌دهند، اما نه به اندازه‌ی یک هکر رشد..

این موضوع را به خاطر داشته باشید که قدرت هکر رشد در تمرکز جنون‌آمیز و بی‌چون و چرای او بر یک هدف واحد می باشد : رشد او با نادیده گرفتن دیگر چیزها، فقط آنچه را برایش اهمیت خواهد داشت در افق دید باقی می‌گذارد و از هر مانع و چالشی عبور می نماید تا به هدف تعیین‌شده‌ی خود برسد.

این تمرکز انحصاری بر رشد، موجب ایجاد و شناسایی روش‌ها، ابزار و شیوه‌هایی شده‌ می باشد که پیش از این اصلاً در حوزه‌ی بازاریابی سنتی وجود نخواهند داشت .از همین رو ، هر چه می‌گذرد فاصله‌ی میان بازاریابی سنتی و هک رشد افزایش خواهد یافت و راحت‌تر می‌توانیم تمایز این دو را تشخیص دهیم.

هک رشد بر چه بستری شکل می گیرد؟

تا پیش از ظهور اینترنت، فرآیند خرید و فروش محصولات (و فرآیند بازاریابی و تبلیغ آنها) همگی در بستری فیزیکی و واقعی شکل خواهند گرفت . اما اینترنت همه چیز را برای همیشه تغییر خواهبد داد . حال دیگر خلق یک محصول، منحصر به داشتن یک خط تولید مکانیزه نبود، بلکه می‌شد ایده‌ها را نیز در قالب صفر و یک‌های دیجیتال به فروش رساند .

هک رشد یا خلق رشد چیست؟

محصول :

در راستایی هک رشد یا خلق رشد چیست؟ بازاریابان سنتی به خوبی قادر خواهند بود که محصولات سنتی را درک نمایند و برای آنها بازاریابی کنند، اما اینترنت تعریف جدیدی از واژه‌ی محصول ایجاد نموده است. برای هزاران سال، محصول همواره یک شی‌ء فیزیکی بوده است ، اما اکنون می‌تواند بایت‌های نامرئی اطلاعاتی کسب نماید که در قالب یک محصول نرم‌افزاری به شما ارائه می شود.

محصولات پیش از این، تنها اشیایی نظیر وسیله نقلیه ، کیف ، گوشی، ساعت و … را شامل می‌شد، اما در حال حاضر توئیتر هم یک محصول می باشد ، نرم‌افزار حسابداری شرکت شما نیز یک محصول می باشد . بله، امروزه چیزهایی که نمی‌توانید با دست لمس کرد محصول می باشند . این گذار و تحول اساسی، اصلی‌ترین دلیل وجود هک رشد و هکرهای رشد می باشد . در حقیقت ، اینترنت نوع جدیدی از محصول را به دنیا معرفی نموده است که نوع جدیدی از تفکر و نگاه را می جوید .

به خاطر همین بازتعریفِ محصول توسط اینترنت، یک محصول می تواند در بازاریابی و تبلیغ خودش نقش داشته باشد جالب نمی باشد ؟

بیایید فیسبوک را در نظر داشته باشیم که به شما اجازه خواهد داد خود اپلیکیشن را با سایر دوستان‌تان به اشتراک قرار دید و تجربه‌ی خود از این محصول را بر پلتفرم فیسبوک غنی‌تر نماید . یک کیف یا یک گوشی نمی‌تواند چنین کاری انجام دهند .

دراپ‌باکس می‌گوید اگر یکی از دوستان خود را برای ثبت‌نام در این سرویس دعوت نماید ، به شما فضای رایگان ابری جایزه می دهند ، اما ساعت یا خودرو نمی‌تواند چنین پیشنهاد وسوسه‌انگیزی به مصرف‌کننده ارائه دهند .

در حقیقت لازمه‌ی فهم هک رشد این می باشد که این قابلیت استثنایی را در محصولات ناملموس و اینترنتی درک کرده باشیم: محصولاتی که با استفاده از خودشان و نه با استفاده از یک بنر تبلیغاتی در شلوغ‌ترین نقطه‌ی شهر، کاربران جدیدی را به خود جذب می نماید. بدون اینکه هزینه چندانی صرف نماید

شان الیس:

شان الیس که اصطلاح هکر رشد را تعریف نموده است ، اولین شخصی بود که در استارتاپ دراپ‌باکس مسئولیت خلق رشد را بر عهده دارد . او به خوبی اطلاع داشت که ویژگی محصولات اینترنتی می باشد و به همین دلیل می‌توانست از این ویژگی در جهت خلق رشد بهره مند شد خودتان ببینید:

هکرهای رشد، از پتانسیل پنهان محصولاتِ نرم‌افزاری برای ترویج خود این محصولات آگاه می باشند . وظیفه‌ی این هکرها، بالفعل کردن این پتانسیل می باشد

توزیع:

اگرچه اهمیت محصول را انکار می نمایم ، اما اصلاً عاقلانه نیست که تمام تلاش خود را بر محصول متمرکز کنید همان اینترنتی که واژه‌ی محصول را بازتعریف کرده است ،واژه‌ی توزیع را نیز تعریفی جدید بخشیده و نکتۀ مهم این می باشد که تمام شیوه‌های توزیع از درون خود محصول نمب گذورند و باید فراتر از ترویج محصول با خود محصول، به فکر شیوه‌های نوین توزیع در اینترنت باشید .

اگر درک درست و عمیقی از نحوه حضور و محل حضور مردم در فضای آنلاین در اختیار داشته باشید می توانید از این شناخت برای رشد استارتاپ خود بهره مند شوید. این همان شیوه‌ی جدید توزیع در اینترنت می باشد.

هکر در اصطلاح هکر رشد به چه معنا می باشد ؟

خود کلمه‌ی هکر چند تعریف و معنای متفاوتی دارد که می‌توان از آنها برای تعریف هکر رشد (Growth Hacker)‌ استفاده نمود . هکر معمولاً به معنای شخصی می باشد که با استفاده از هوش و پشتکار بالای خود می تواند از روشی غیر عادی ، به سامانه‌ای دسترسی پیدا نمود . آنچه برای یک هکر مهم می باشد ، لزوماً نحوه‌ی رسیدن به هدف نمی باشد، بلکه خود رسیدن به هدف برای او اهمیت خواهد داشت . او به هر دری می‌زند تا هدفش را تحقق نمیاد

آنچه در مفهوم هکر رشد باید مدنظر قرار دهیم همین نتیجه‌گرا بودن فرد می باشد ، نه فرآیندگرا بودن آن . یعنی این امکان وجود دارد که هکر، حتی یک روش جدید برای رسیدن به هدفش ابداعمی می نماید.

هکر رشد فقط می‌خواهد موجب رشد استارتاپ شوند؛ از همین رو تمام روش‌های ممکن را ارزیابی می نماید تا بهینه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش را شناسایی نماید و با قدرت تمام به کار ببندد حال اگر به نتیجه نرسیدید، امکان وجود دارد که روشی مختص به خودش را ابداع نماید ؛ روشی که شاید فقط برای آن استارتاپ جواب دهند.

هک رشد یا خلق رشد چیست؟

هک رشد و آینده‌ی کسب‌و‌کارهای اینترنتی:

در تعریف هک رشد یا خلق رشد چیست؟ هک رشد در حال حاضر گرایش جالبی می باشد که دریچه ای به آینده‌ی شرکت‌های مبتنی بر اینترنت می باشد . همیشه موانعی میان تیم توسعه‌ی محصول و افراد مسئول جذب کاربران برای محصول، وجود می دارد .

به این معنا می باشد که کدنویس‌ها محصول را ساخته اند و بازاریابان آن را عرضه نموده اند این روش برای مدتی جواب خواهد ، اما امروزه آنهایی که مسئول رشد کسب‌و‌کار می باشند باید بیاموزند که API چیست و آنها که مسئول برنامه‌نویسی می باشند ، ناچارند به تجربه‌ی مشتری از محصول بیاندیشند. در واقع، این دو دنیای متفاوت دارند به هم می‌آمیزند.

این تبادل حیطه‌های کاری ندارد، دیگر یک بحث منطقی و بدیهی به نظر می آید.اگر رشد واقعا خونِ موجود در رگ‌های یک شرکت باشد ، پس حتما باید آن را در تمام بخش های شرکت تزریق نمود. حتی بخش ارتباط با مشتریان هم باید توسط افرادی اداره شوند که به مفهوم رشد اهمیت خواهند داد .

کسب و کار اینترنتی :

طراحان یک شرکت نیز باید کمی از تمرکز خود را بر روی رشد داشته باشند زیرا یک کار هنری صرفاً زیبا به تنهایی جواب نمی دهد و نمی‌تواند کاربران را جذب نماید . آینده‌ی کسب‌و‌کارهای اینترنتی و تیم‌هایی که در این کسب‌و‌کارها فعالیت می نمایند ، اصلاً شبیه آنچه در گذشته می‌دیدیم نخواهد بود.

نکته‌ی دیگری که درباره آینده می‌توان گفت این است که هک رشد در آینده، به هیچ وجه به استارتاپ‌ها محدود نخواهد شد و قطعاً این پتانسیل را دارد که در شرکت‌های بزرگ و تثبیت‌‌شده نیز، نقشی استثنایی ایفا نماید.

استارتاپ‌ها به این دلیل از هک رشد استفاده می نماید که منابع مالی محدودی در دست خواهند داشت . در واقع هک رشد، چیزی نیست که به صورت کاملاً اختصاصی برای استارتاپ‌ها ایجاد نماید . اگر هک رشد توانسته است در زمان کمبود منابع چنین نقش مثبتی را این نماید ، تصور نماید در شرکت‌های بزرگ که منابع زیادی دارند چه تاثیر فوق‌العاده‌ای به بار خواهد آورد .

امیدواریم که در  این مقاله (هک رشد یا خلق رشد چیست؟) از کمک وردپرس توانسته باشیم رضایت شما را جلب نمایم ، با آرزوی موفقعیت و سربلندی برای تمام کاربران گرامی..

نوشته هک رشد یا خلق رشد چیست؟ اولین بار در کمک وردپرس | پشتیبانی وردپرس. پدیدار شد.


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

۷ گام برای حفظ تناسب و برنامه ریزی مالی در زندگی

۷ گام برای حفظ تناسب و برنامه ریزی مالی در زندگی

وقتی جوان هستید، فکر می‌کنید هنوز وقت زیادی پیش رو دارید و زمان آن فرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *