صفحه اصلی / پشتیبان وردپرس / سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

سئو منفی یا Negative Seo:

تصور کردن یک وضعیت وحشتناک کابوس بار در یک کسب و کار اینترنتی این است که صبح از خواب بیدار شوی و ببینی جایگاه شما در گوگل با دستکاری کردن برخی افراد با افت شدیدی همراه شده است و تلاش چندین ماهه پشتیبان سایت شما از بین رفته است ، وب سایت شما یک سقوط آزاد را نیز تجربه می نماید.

باید بگویم که متاسفانه این فرآیندی نیست که ما بگویم:”خیالتان راحت چنین چیزی وجود ندارد” در حقیقت این کابوسی است که برای بعضی از کسب و کار ها تعبیر شده است و ضرر های برای وب سایت ها همراه خواهد بود در دنیای واقعی به این کابوس سئوی سیاه یا سئو منفی گفته می شود.

اگر در رسیدن به نتایج رتبه های بالای گوگل با دیگر رقابیتان در حال رقابت هستید. و سلاح های شما در این رقابت مهارت‌ داشتن در تولید‌ محتوا، عرضه‌ی محتوا و آگاهی از کار با امکانات و ابزارهای مختلفِ مربوط به سئو میباشد ، باید بگویم که شما خیلی جوانمردانه وارد رقابت شده اید. و باید بدانید که همه همانند شما وارد رقابت نمی شوند .

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم به مجموعه ای تلاش های غیر اخلاقی و سیاهی که دیگر رقبا یا خرابکاران برای اختلال در جایگاه شما در نتایج گوگل جستجو انجام می دهند گفته می شود.

سئو منفی یا سئوی سیاه دقیقا بر عکس سئو مثبت عمل مینماید. در سئوی مثبت، هدف فرد بر روی پیشرفت و در برگرفتن امکانات و قواعد سئو در جهت رشد رتبه و بهبود جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا است. اما سئوی منفی به خیلی ساده بخواهیم بیان کنیم یعنی از بین بردن این قواعد و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی برای به از بین بردن رقیب در نتایج جستجو!

سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

آیا سئو منفی واقعاً امکان‌پذیر است؟

این موضوع را همه می دانند که تلاش کم و عملکرد نامناسب ناقص در سئو وردپرس  می تواند به جایگاه شما در نتایج گوگل لطمه وارد کند ، مثال حتی اگر شما به وب‌سایت‌های ضعیف و کم کیفیت لینک‌ بدهید یا حتی لینک گرفتن از همین سایت ها ، نتیجه عکس خواهند داد. پس منطقی است که فرض کنیم اگر شخص دیگری همین سئوی ضعیف یا مخرب را به اسم شما انجام دهد و آنقدر هوشمندانه این کار را انجام دهد که گوگل متوجه نشود، سئوی سیاه یا منفی هم امکان‌پذیرخواهد بود.

در این حالت این موضوع نباید شما را بترساند چرا که سئوی منفی یک فرایند زمان بر می باشد و نیاز به زمان بیشتر و انرژی بیشتری دارد، در صورتی که رقبای سرسختی دارید و مدت زمان زیادی در برخی کلمات کلیدی از آنها بالاتر هستدید، بد نیست این احتمال بدبینانه را همواره گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید.

در پاسخ به جواب بالا باید بیان کرد که:بله امکان سئو منفی وجود دارد ، و اگر به اندازه ای پیچیده و هوشمندانه باشد ،تشخیص آن برای گوگل سخت بوده و گاهی غیرقابل انجام است.

انواع روش ها مختلف سئوی منفی و راههای مقابله با آنها:

شناختن روشهای مناسب به شما در محافظت از وبسایت و کسب وکارتان کمک فراوانی می نماید

هک کردن وبسایت‌ شما:

اصلا نیازی به این یاد آوری نمیباشد که بگویم امنیت در دنیای وب، اساسی‌ترین اصل فعالیت برای هر کسب‌و‌کاری است. هکرها این توانایی را دارند که با در دست گرفتن کنترل وبسایت شما یک مدت خیلی کوتاه تمام تلاش ها و زحمات شما را بر باد بدهند.
آنها با هک کردن سایت شما این امکان را فاهم می نمایند که به راحتی محتوا را از طریق افزودن لینک‌های اسپم دستکاری کنند یا با ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات خودشان ، به سایت شما آسیب جدی خواهند زد.

این موضوع را باید بیان کرد که این کار را برای وب سایت های کوچک انجام نمی دهند، با این حال اگر در نتایج گوگل رتبه خوبی دارید این امکان وجود دراد که هکرها را وسوسه کنید که از جایگاه و رتبه وب‌سایت شما برای بالا بردن اعتبار و رتبه وب‌ سایت‌های خودشان سوءاستفاده کنند. آنها با هک کردن سایت‌تان خیلی آسان می‌توانند بازدیدکنندگان وب سایت شما را به سایت خودشان انتقال دهند .

راه حل:

شما اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می نماید، افزونهGoogle Authenticator را نصب کنید و با ساخت یک رمز عبور دو مرحله ای . این فرآیند باعث می شود ، هر سری که می‌خواهید به سایت ورود کنید از شما می خواهند کدی که توسط این افزونه روی تلفن همراه شما تولید شده است را وارد نماید.

برای انتخاب رمز عبور حتما از عدد و کارکتر های ویژه استفاده شود، به صورت منظم از فایل‌ها و پایگاه داده خود نسخه‌ی پشتیبان بگیرید و اگر وبسایت شما به کاربران شما این امکان را می دهد فایلی آپلود کنند، با شرکت میزبان (هاست) تماس بگیرید و از آنها سوال نماید چطور می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها یک آنتی‌ ویروس نصب نماید.

دادن تعداد زیادی لینک اسپم به وب سایت شما:

یک یا چند لینک اسپم آسیب جدی به رتبه‌ی سایت شما نخواخد زد، اما باید این موضوع را بدانیم که حملات سئو منفی اکثرا شامل لینک‌سازی‌هایی میشوند که سرچشمه آنها گروهی از سایت‌هایی به هم وابسطه و مرتبط هستند. به اینگونه سایت‌ها مزارع لینک ‌دهی Link Farms نیز گفته می شود.

بیشتر این لینک‌ها از یک انکر تکست نیز استفاده می‌کنند. این انکر تکست‌ها امکان دارد کاملاً با سایت شما نامرتبط باشند یا شاید متشکل شده از برخی کلماتی تا مجموع لینک‌های وب‌سایت شما را به گونه‌ای نمایش دهند که بیان کنند مدیروب سایت، مسئول و عامل ایجاد این لینک‌ها می باشد.

راه حل:

این که شما متتوجه شوید مورد حمله سئوی منفی قرار گرفته اید یه کار بسیار سخت میباشد، اما اگر سرع متوجه این حمله شده باشید به شما کمک فراوانی می کند تا از آسیب وارد شده بکاهید ، برای جلوگیری از این کار باید مرتبا تعداد بک لینک های وب سایت خود را شناسایی نماید، یکی از ابزار های بسیار مناسب برای کمک به شما SEO SpyGlass میباشد که به شما هم نمودارهای رشد تعداد لینک‌ها در پروفایل وبسایت‌تان را نمایش می دهد و هم تعداد دامین‌های ارجاع‌دهنده رابا استفاده از این ابزار شما می توانید نوک نمودار را  (که نشان‌دهنده افزایش ناگهانی لینک‌های غیرعادی به وبسایت‌تان است) بر توجه به آخرین لینک‌هایی که در آن دوره زمان به وبسایت شما داده‌ شده‌اند

تحلیل و بررسی نماید و اگر به نتیحه ای نرسیده اید، بد نیست که به عامل Penalty Risk هم نگاهی بیندازید. این عامل با امتیازدهی خود به لینک‌ها و دادن امتیاز کمتر (مقیاس امتیاز بین ۰ تا ۱۰۰ است) به شما این کمک را خواهد کرد که دریابید آیا لینک‌های مورد نظر از مزارع لینک‌دهی سرچشمه گرفته‌اند یا خیر.

این امکان بعد برای شما به وجود می آید که می‌توانید لینک‌های مخرب را خودتان تا جایی که امکان دارد پاک نماید و اگر نتوانستین برخی از آنها را پاک نماید می‌توانید یک فایل Disavow در همان محیط SEO SpyGlass ایجاد نماید و آن را به گوگل وبمستر خود معرفی نمایید. Disavow به معنی رد کردن و نفی کردن وابستگی این لینک‌ها به وبسایت‌تان است. به این ترتیب به گوگل می‌گویید که هنگام سنجش سایت‌تان چنین لینک‌هایی را نادیده بگیرد.

ابزار دیگری نیز همانند Ahrefs وجود دارد که آمار دقیقی از بک لینک به شما خواهد داد

بر داشتن محتوای وب سایت شما:

یکی از روش های دیگر که رقبای شما آن را انجام خواهند داد این است که محتوای سایت شما را کپی خواهند کرد ، زمانی که گوگل متوجه شود که یک محتوا در چندین سایت مختلف انتشار یافته است ، فقط یک نسخه از آن محتوا را برای رتبه بندی قرار می دهد.

در این موارد گوگل خیلی هوشمندانه عمل خواهد کرد ، که نسخه اصلی از وب سایت شما را تشخیص بدهد، اما این امکان هم وجود دراد که نسخه دزدیده شده را سریع شناسایی کند. در حقیقت، در چنین مواقعی، گوگل محتوای کپی شده را زودتر از محتوای اصلی شما، ایندکس می‌کند.

راه حل:

Copyscape ابزاری بسیارموثر برای پیدا کردن کسانی که محتوا کپی میکنند می باشد. هر چند در زبان فارسی بسیار خوب کار نمی کند، اما می توان بیان کرد که بهترین ابزار رایگانی است که در حال حاضر وجود دارد.

در صورتی که شما در سایتی محتواب خودتان پیدا کردید،پیشنهاد ما به شما این است که اولین اقدام شما این باشد که با سایت مربوط تماس حاصل نماید و از خود بخواهید مطلب شما را از سایت خودش بر دارد ، در صورتی که به نتیجه نرسیدید می‌توانید با استفاده از ابزار «گزارش نقض حقوق مالکیت معنوی»  این موضوع را به گوگل گزارش دهید

سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

ایجاد لینک‌هایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی:

این امکان وجود دارد که برخی خرابکاران با انکر تکست‌های متشکل از کلمه های کلیدی شرط‌ بندی، پوکر یا کلمات غیراخلاقی به وبسایت شما لینک بدهند وبا این کار سایت شما را از چشم گوگل بی اندازن!این فرآیند ساده و قابل تشخیص کمی می باشد. مطمئنن شما دوست ندارید از دید موتورهای جستجو وب‌سایتی معرفی شوید که حوزه فعالیتش با کلمات کلیدی‌ غیرقانونی یا غیراخلاقی شناسایی می‌شود.

راه حل:

این فرآیند هم، دقیقاً موردی مشابه با لینک‌های بی‌کیفیت است. شما باید سعی کنید در سریع‌ترین زمان این لینک‌ها را شناسایی کرده و آنها را حذف نماید.

حذف بهترین بک‌لینک‌های شما:

این یک فرآیند خیلی موذیانه سئوی منفی می باشد، در این فرآِیند برخی وبمسترها ایمیل‌هایی برایشان ارسال می شود که از طرف شما از آنها خواسته می‌شود برخی لینک‌ها را حذف نمایند . در صورتی که هیچ دلیلی برای چنین کاری وجود نخواهد داشت ،زیرا آن لینک‌ها در چارچوب استانداردها و مقررات گوگل قرار می‌گیرند. در واقع خرابکارها به اسم شما به صاحبان آن وبسایت‌ها ایمیل می‌زنند و خواهان حذف بهترین بک‌لینک‌های شما می‌شوند.

راه حل:

در مواقعی که با وب‌مستر‌ها تماس برقرار می کنید، حتماً از ایمیلی با دامنه‌ی خودتان استفاده نماید نه ایمیل شخصی‌تان در یاهو یا Gmail! بدین صورت به مخاطب ایمیل ثابت می‌کنید که شما برای وب‌سایت مورد نظر کار می‌کنید و شخص دیگری نمی باشید که صرفاً وانمود به ارتباط با آن سایت می نماید.

شما باید بهتیرین بک لینک های خودتان را زیر نظر داشته باشید،بدین صورت می توانید از ابزار MonitorBacklinks.com استفاده نماید. در این وب‌سایت می‌توانید بک‌لینک‌های مهم خود را با زدن تگ یا برچسب مشخص کنید تا اگر هر یک از آنها به طور تصادفی پاک شد، در اولین فرصت این وب سایت به شما اطلاع می دهد.

ساختن صفحات و پروفایل های جعلی به اسم شما در شبکه های اجتماعی:

خیلی از مواقع افرادی هستند که اکانت‌هایی جعلی در شبکه‌های اجتماعی به نام شرکت شما یا وب‌سایت شما می سازند و با این کار اعتبار و نام شرکت شما را تخریب می نمایند.تا زمانی که تعدادشان کم باشد مشکل به وجود نمی آورد، اما در حملات سئو منفی با فعالیت سازمان‌ یافته‌ای به نام خود در شبکه‌های اجتماعی روبه رو خواهید بود که دائماً نام شرکت شما را زیر مطالب و محتواهای نامربوط یا مخرب، نمایان می کند

راه حل:

با اطلاع رسانی این اکانت‌ها به عنوان اسپم،قبل از جمع کردن فالور آنها را حذف نماید. برای شناسایی افرادی که با نام شرکت شما وارد شده اند از ابزار Mention.net استفاده کنید. با این ابزار به محض اینکه کسی نام تجاری شما را در هر شبکه‌ی اجتماعی یا وب‌ سایتی انتشار دهد به شما اطلاع می دهد و در آن زمان تصمیم می گیرد که اقدامی انجام دهید یا خیر؟

باید نگران سئو منفی باشیم؟

در حقیقت گوگل به خوبی تلاش می‌کند تا وب‌سایت‌ها را با الگوریتم‌های خاص خود از این نوع مشکلات در امان بدارد، و باید گفت که بیشتر کسب‌و‌کارها و وبسایت‌ها نباید نگران حملات سئوی منفی باشند زیرا اکثرا وب سایت‌هایی مورد حملات سئو منفی قرار خواهند گرفت که رقابت سرسختی در بازار دارند. بنابراین در اکثر موارد اگر وبسایت و کسب و کار شما چنین شرایطی ندارد پس جای نگرانی ندارد، هر چند که باید مراقب باشید

با خواندن این مقاله اکنون متوجه شده اید که سئو منفی چیست و آیا واقعا امکان‌پذیر است که اشخاص دیگری بتوانند وضعیت سئوی وب‌سایت ما را دستکاری کنند یا خیر. همچنین از راههای مطلع شدیم که مخربان یا رقبا می‌توانند برای لطمه زدن به جایگاه و رتبه‌ی وب‌سایت ما در نتایج جستجو استفاده کنند.

این روش‌ها به طور خلاصه عبارتند از:
هک کردن وبسایت:

لینک‌ بیلدینگ جعلی و اسپم به وبسایت که این شرایط را فراهم می نماید بلافاصله از چشم موتورهای جستجوگر بیفتید!

کپی کردن محتوا وانتشار آن در اینترنت:

حذف اساسی ترین بک‌لینک‌های شما با ارسال درخواست‌های جعلی به نام شما برای صاحبان وبسایت‌ها و درخواست حذف بک‌لینک از آنها.
به وجود آوردن صفحات و اکانت های جعلی به نام شما در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مخرب در این شبکه‌ها با اسم و نام شرکت از طرفی متوجه شده ایم که گوگل همچنان سئوی منفی را به عنوان یک مشکل نمیشناسد

و با توجه به اقداماتی که در راستای پیشگیری و مقابله با حملات سئوی منفی انجام داده است، آن را در بدترین حالت مزاحمتی قابل رفع می‌داند. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که ، اگر کسب‌و‌کاری بزرگ هستید یا جایگاهی عالی در نتایج گوگل و رقبایی سرسخت در زمینه‌ی فعالیت خود دارید همواره بهتر است جانب احتیاط را رعایت و در صورت لزوم از راهکارهایی که در این مقاله معرفی شد استفاده کنید.

امیدواریم که این مقاله از کمک وردپرس را پسندیده باشید و ما توانسته باشیم با ارائه این اطلاعات مفید رضایت شما را جلب نمایم .

کمک وردپرس برای شما ارزوی موفقعیت و سربلندی را دارد..

نوشته سئو منفی یا Negative Seo چیست؟ اولین بار در کمک وردپرس | پشتیبانی وردپرس. پدیدار شد.


منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

مشکلات وردپرس و ۷ کاری که هیچ وقت نباید در وردپرس انجام دهید

مشکلات وردپرس و ۷ کاری که هیچ وقت نباید در وردپرس انجام دهید

۷ اشتباه مشکل ساز در وردپرس سلام دوستان؛وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب در بین …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *